Martin Langdal Topf er en af to lærere i faggruppen, der skal skrive nye mål for samfundsfag. Til højre ses den anden lærer Christian Arnth Jørgensen.

Martin skal skrive nye mål for samfundsfag: 
"Eleverne skal have mere indflydelse på indholdet"

Det er en nødvendig, men også meget svær opgave at luge ud i målene for faget, fortæller en samfundsfaglærer, der sidder med i gruppen, der skal afgøre fagets fremtidige mål.

Offentliggjort

"Jeg vil opfordre jer til at være modige".

Så klar var meldingen fra prorektor ved UC Syd Alexander von Oettingen, da han tidligere på måneden skød gang i arbejdet med at skrive nye mål for folkeskolens fag i gang.

Prorektoren er formand for den ekspertgruppe, der inden årets udgang skal aflevere skabelonen, de nye mål for fagene skal skrives inden for.

Opfordringen til at finde modet frem blev givet til de 20 faggrupper, der skal fylde skabelonen ud med konkrete mål for fagene, da de i starten af oktober for første gang var samlet ved en konference i Vejle.

Og beskeden til dem var ikke til at tage fejl af: Fagene skal virkelig på slankekur.

I hver af faggrupperne sidder mindst to lærere. I gruppen for samfundsfag hedder en af dem Martin Langdal Topf. Han er til daglig lærer på Lindevangskolen på Frederiksberg og er næstformand i Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag (Falihos).

Martin Langdal Topf er helt enig i, at målene for samfundsfag trænger til en oprydning.

"Samfundsfag er skolens mindste fag rent timetalsmæssigt. Men det er samtidig et fag, hvor der er enormt meget stof og enormt mange mål. Jeg synes, det er vigtigt at få slanket faget, så der bliver plads til at gribe de elevnære problemstillinger. Det er svært at nå i dag", siger han til folkeskolen.dk/kulturfag.

Faget har et dobbelt sigte

Selv om samfundsfagslæreren er enig i ambitionen, forudser han også, at det bliver en dilemmafyldt opgave at føre ragekniven.

For målene skal stadig være udtryk for, at faget både har til opgave at klæde eleverne på til at være borgere i et samfund, samtidig med at det er et fag i egen ret.

"Der skal være en balance mellem det medborgerskabsorienterede, for eksempel demokratisk deltagelse og privatøkonomi, og så det, der pirrer nysgerrigheden på videre arbejde med samfundsfag, når eleverne skal videre i uddannelsessystemet", siger Martin Langdal Topf og tilføjer:

”Nogle elever får aldrig andet samfundsfag i hele deres liv, end de to år de har det i grundskolen. Det er vigtigt, de får det rigtige. Men vi skal samtidig skabe et levende fag, der interessemæssigt kan konkurrere med fag, der har enormt fokus både fra fonde og politikerne, når eleverne skal vælge, hvad de vil beskæftige sig med senere hen".

Målene skal åbne for elevinddragelse

Startskuddet til fagfornyelsen lød i statsminister Mette Frederiksens (S) åbningstale til sidste folketingssæson. Her lød det, at regeringens mål er, at ni ud af ti mål skal fjernes.

"I stedet for at styre skolen ned i mindste detalje, så skal vi turde at give klasseværelset tilbage til den lærer, der rent faktisk er uddannet til det", sagde hun.

I det opdrag, faggrupperne blev præsenteret for i Vejle, lød det også, at målet for deres arbejde er, at det samlede antal af mål i folkeskolen skal reduceres med mindst 90 procent.

Men også at målene stadig skal skabe en sammenhæng i fagene, der stiller eleverne lige ved overgang til ungdomsuddannelse, eller hvis en elev skifter skole.

For Martin Langdal Topf fylder måltallet ikke så meget.

”Det virker lidt arbitrært. Jeg tror, det bliver vanskeligt at fjerne ni ud af ti mål i samfundsfag, fordi der er så meget, der er vigtigt, og vi har så få timer til rådighed", siger han.

Men det er nødvendig at skære fra, pointerer han. Om ikke andet så i formuleringen af de enkelte mål.

”Jeg tror, at nøglen bliver at kigge på, om vi kan skrive nogle væsentligt kortere og væsentligt mindre specifikke mål, der giver frihed til den enkelte samfundsfagslærer til at kunne udvælge og tone stoffet i samarbejde med eleverne”, siger han og tilføjer:

"Nogle elever er optagede af kriminalitet, nogle af ligestilling og andre igen af danskhed. Vi skal helst have nogle mål, der giver mulighed for at give eleverne medbestemmelse, samtidig med at de tilegner sig samme kernefaglighed".

Samfundsfag skal ikke være en ad hoc-holdeplads

Til konferencen i Vejle tog 20 faggrupper hul på arbejdet. Tallet udvides til 21, når en faggruppe for modersmålsundervisning falder endelig på plads.

Grupperne skal mødes et antal gange, inden de skal aflevere deres endelige anbefalinger i midten af 2027.

Undervejs vil der være møder med deltagelse af alle eller flere af grupperne med fokus på snitflader mellem flere fag.

Det er i særdeleshed relevant for samfundsfag, mener Martin Langdal Topf.

”Vi har mange tværfaglige snitflader. Selvfølgelig til historie og kristendomskundskab, men også til matematik, dansk og naturfagene”, siger han.

Han noterer sig, at det endnu ikke er særlig konkret, hvad der skal ske med de timeløse fag som uddannelse og job og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.

"Her er der jo i hvert fald elementer, man kunne argumentere for hører til i samfundsfag. Men samtidig må vi sige, at hvis målet er at forenkle fagene, skal vi passe på med at putte mere stof ind i et fag, der i forvejen har meget at tage sig af i forhold til timetal", siger han.

Han understreger, at det ikke er en ny udfordring, at samfundsfag bliver anset for et oplagt sted at håndtere diverse problemstillinger.

"Men fagfornyelsen er måske en god anledning til at gøre opmærksom på, at vi skal passe på, at samfundsfag ikke ender som holdeplads for rigtig mange af de ting, folk godt kunne tænke sig, at folkeskolen skal arbejde med".

I første omgang glæder han sig dog over at være kommet i gang med arbejdet.

”Drøftelserne har været gode. Det fungerer godt, at vi sidder to fra praksis og to fra vidensmiljøer som professionshøjskoler og universiteter. Det giver en rigtig god balance”.