"Det er os, der er de voksne. Det er vores ansvar", lyder meldingen fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, som er bekymret over, hvor meget skærme fylder i børns liv.

Intet forbud på vej:
Men hellere en time for lidt med skærm end en for meget

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har sendt en hilsen til folkeskolerne før sommerferien, hvor han løfter lidt af sløret for sine planer om retningslinjer for skærmbrug i skolen og arbejdet med helt nye læreplaner.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Jeg er ikke på vej med at gennemføre et generelt forbud mod hverken mobiltelefoner eller andre skærme", lover børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i et sommerferiebrev, han i dag har sendt til elever, ansatte og skolebestyrelser på alle landets folkeskoler.  Men han bekræfter, at der er retningslinjer på vej fra ministeriet for brugen af skærme i skolen:

"De vil blive udformet med respekt for den lokale indflydelse på skolens hverdag, som jeg mener er meget værdifuld", skriver han og forventer allerede nu, at man på alle skoler forholder sig aktivt til elevernes brug af skærme. 

"Jeg ved, at mange af jer allerede har gjort jer overvejelser om dette. Jeg vil også godt opfordre til, at man anlægger et forsigtighedsprincip, og at computere, iPads og mobiltelefoner kun indgår i undervisningen, når det kan begrundes pædagogisk. Hellere en time for lidt med skærmene end en time for meget". 

Læreplaner skal diskuteres på hver eneste skole

Danmarks Lærerforening, KL og Skolelederforeningen har gennem flere år i fællesskab opfordret til en fuldstændig omskrivning af læreplanerne for folkeskolen, Fælles Mål. Og det arbejde går nu i gang, varsler ministeren i sit brev. 

"Vi ønsker en undervisning, der finder en bedre balance mellem fagenes praktiske, kreative og teoretiske sider. Alt for mange elever mister motivationen, særligt i de ældste klasser. Den nye måling af elevernes trivsel viser, at mere end hver fjerde af de ældste elever ikke mener, at skolen giver dem lyst til at lære mere", skriver ministeren. "Samtidig har mange en oplevelse af, at folkeskolens afsluttende prøveformer er meget styrende for undervisningen i udskolingen", fremhæver han og lover, at både de afsluttende prøver og læreplanerne om til diskussion i det kommende skoleår.

Og diskussionen skal vel at mærke ikke kun foregå på Christiansborg, i ekspertgrupper eller i Sammen om skolen-partnerskabet. Den skal foregå rundt omkring på hver eneste skole, mener ministeren:

"Det er jeres børn, jeres dagligdag, jeres arbejdsplads. En forandring af undervisningen bør derfor også tage udgangspunkt i jeres faglighed og engagement. Det er min ambition, at fornyelsen af fagene skal få en plads på hver enkelt skole. Det er en invitation, som jeg håber, I vil tage godt imod".

Mattias Tesfaye har for nylig indbudt en kreds af skolens interessenter til undervisningsministerens traditionelle Sorø-møde på Sorø Akademi den 3.-4. august. Her er også lagt op til en 'fagenes fest':

"Vi skal ned i dybden og ind i folkeskolens kerne, når vi skal debattere, hvordan vi i højere grad dyrker og styrker en mere praktisk orienteret skole. Og vi skal sammen finde frem til, hvordan politik og pædagogik kan gå hånd i hånd, når vi tænker og taler sammen".