Kattelem gør det muligt at undgå kronologi i historiekanon

Hvis skolen tilføjer et ekstra afsnit i den vejledende læseplan, kan historielærerne selv bestemme, om de vil undervise i kanonpunkterne i kronologisk rækkefølge. Det fortæller lektor Sten Larsen, som har lavet en udførlig beskrivelse af kattelemmen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Filosofien bag kanonen er jo, at hvis man starter med skalsamlerne i 1. klasse og slutter med 11. september i 9., så går barnet ud med en kronologisk sammenhængsforståelse i hovedet. Selvfølgelig gør de ikke det! Det er meget svært at give et fagligt argument for, at stenalderen hører hjemme i hjernen på 3. klassesbørn", siger Sten Larsen fra Læreruddannelsen Zahle til folkeskolen.dk.

Han mener, at afgørelsen af, hvilket stof der ligger på et specifikt klassetrin, skal ligge i, hvor vigtigt området er på det givne tidspunkt.

"At lave kanonpunkter er okay som vigtige indholdsområder i skolen. Men at sætte prædikatet slavisk kronologisk på det, det er direkte tåbeligt. Så bliver vi nødt til ansvarligvis at gøre et forsøg på etablere en fornuftig historieundervisning, der faktisk kan bruges til noget".

Skolerne kan spare tid og penge

Sten Larsen mener, at kanonen vil kræve både unødig tid og penge ude på skolerne.

"Tidsmæssigt og økonomisk kan det blive en overraskende belastende sag at have de 29 kanonpunkter som slavisk kronologisk struktur i historieundervisningen fra 3. til 9. klasse. De vil komme til at styre uforholdsmæssigt meget", siger han.

Sten Larsen forudser, at punkterne, når de indlægges kronologisk, vil komme til at fylde langt mere end de cirka 25 procent af tiden, som er tiltænkt.

Samtidig vil skolerne få store udgifter til indkøb af nyt materiale, blandt andet fordi de nuværende materialer ikke er gearet til at undervise efter på de specifikke klassetrin, der vil passe i kronologien.

Hvis skolerne derimod inddrager kanonpunkterne i den rækkefølge det passer den enkelte lærer, vil man derimod i meget større udstrækning kunne bruge de nuværende materialer.

Sten Larsen har derfor på sitet www.historieweb.dk givet en udførlig beskrivelse af, hvordan lærerne kan undgå den slaviske kronologi. Det kræver blot en tilføjelse til ministeriets udsendte vejledende læseplan, inden den indstilles til kommunalbestyrelsen.

Kanonudvalget bekræfter kattelemmen

Tidligere formand for historielærernes forening Falihos lærer Lene Rasmussen, sad med i udvalget, der kom med kanonen i 2006. Hun er grundlæggende enig med Sten Larsen. Hun hørte til den del af udvalget, som ikke ønskede slavisk kronologi, og hun bekræfter, at skolerne har mulighed for at benytte sig af kattelemmen.

Formanden for udvalget professor Knud Jespersen fra CBS bekræfter, at kronologien var et meget diskuteret emne i udvalget. Selv ser han en fordel i kronologien.

"Udgangspunktet for kanonen var en konstatering af, at elevernes sammenhængsforståelse var mangelfuld, og kanonen er tænkt som et redskab til at rette op på det. Den ideelle situation er at undervise i stoffet kronologisk, for så får man det i den rigtige rækkefølge, og eleverne får det kronologiske overblik, som de har manglet".

Han kan dog sagtens se, at der er nogle praktiske ting, som ikke gør det muligt. Han bekræfter også, at Sten Larsens kattelem er fuldt lovlig.