I dagens matematiktime er det Marie Würtz Pedersen, der underviser. Jonas Skall Hansen sidder bagerst i lokalet med klasselæreren og tager notater til praktikopgaven, mens Mathias Clausen fungerer som hjælpelærer. ”Vi skiftes til at have de forskellige roller”, fortæller Marie Würtz Pedersen. ”Det har givet en klar rollefordeling og en tryg start på at undervise”.Foto: Jon Spangsvig
Ny praktik giver hurtigt hår på brystet
Fremover skal lærerstuderende i udstrakt praktik, hvor de løbende besøger den samme skole. På Fyn er tre lærerstuderende tyvstartet med praktikformen. Det har givet selvtillid, men det er svært at få skemaerne til at gå op.
3.b er gået på opdagelse i deres klasselokale. De
studerer drikkedunke, kigger under stolene og diskuterer plakater med cirkler
og trekanter.
Annonce:
Eleverne har matematik og er i gang med at
finde spejlinger, drejninger og parallelforskydninger i klasselokalet.
“Jeg har allerede fundet 18”, fortæller en
elev stolt.
En af
drengene er ved at fortælle lærerstuderende Mathias Clausen, at man både kan
spejle en ligebenet trekant, en fodbold og næsten alle legoklodserne i
kassen ved vindueskarmen.
Mathias Clausen har forberedt
matematikforløbet sammen med sine medstuderende Marie Würtz Pedersen og Jonas
Skall Hansen. De er førsteårsstuderende på læreruddannelsen på UCL – og når
klokken ringer til weekend, har de klaret deres første hele uge i den danske
folkeskole.
Annonce:
Men modsat tidligere, hvor mandag ville have
været deres første dag i klasselokalet, er de tre studerende kommet på
Brobyskolerne siden oktober.
“I mandags, da vi tog af sted, var det bare
en helt almindelig dag”, fortæller Jonas Skall Hansen.
De er som nogle af de første lærerstuderende
i udstrakt praktik. Det betyder, at de i løbet af deres første år på
læreruddannelsen besøger den samme skole en dag om ugen.
I midten af året kommer de også i en sammenhængende
praktik på tre uger på den samme skole. Det er den praktik, de er i gang med
nu.
Annonce:
“Vi har virkelig lært meget af at være i
udstrakt praktik. Men det er også meningsfuldt, at vi er her flere dage i
streg. Jeg kan godt mærke, at vi har rykket os siden i mandags”, siger Jonas
Skall Hansen.
Kan jeg lide at være lærer?
Den udstrakte praktik
er et af hovedelementerne i den nye læreruddannelse, som de første studerende
skal starte på til sommer.
I aftalen
står der, at lærerstuderende skal i udstrakt praktik det første år på
uddannelsen – og meget gerne også året efter. På det tredje og fjerde år på
læreruddannelsen skal de studerende i en længere, sammenhængende praktik.
Annonce:
På Brobyskolerne er Marie Würtz Pedersen,
Mathias Clausen og Jonas Skall Hansen glade for, at de har fået lov til at
tyvstarte på den udstrakte praktik.
“Vi har fra starten oplevet, hvordan
hverdagen som lærer er. På den måde har jeg hurtigere fundet ud af, om det er
noget for mig”, siger Marie Würtz Pedersen.
Hun er den
eneste, der ikke har haft arbejde som lærervikar, før hun begyndte på
læreruddannelsen. Derfor havde hun heller aldrig prøvet at undervise, før hun
kom på Brobyskolerne.
“Allerede
anden gang, vi var på besøg, fik vi lov til at undervise. Det var en ret
kaotisk time, men vi lærte rigtig meget af det”, siger hun.
Annonce:
Mathias Clausen har også været glad for
muligheden for at undervise med det samme. Han fortæller, at han har snakket
med medstuderende, der kun i fornødent omfang har fået lov til selv at stå for
undervisningen.
“Når vi selv underviser, har vi den fordel,
at vi kan få afprøvet den teori, vi har lært. Hvis man observerer
undervisningen, må man i stedet håbe på, at læreren gør noget, man kan koble
sammen med teorien”.
Trygt at kende klasserne
En anden fordel ved
den udstrakte praktik er, at relationen til lærere og elever allerede er der,
inden man starter i den længere praktik, siger Jonas Skall Hansen.
“Vi er kommet ud til elever, der allerede
kender os – og hvor vi i forvejen kender klassens styrker og svagheder. Det har
været en stor fordel, når vi har forberedt undervisningen til den første hele
uge i praktik”.
Relationen til eleverne blev især opbygget på
Skolernes Motionsdag.
“Det var godt at være sammen med eleverne en
dag, hvor det ikke handlede om det faglige”, siger Marie Würtz Pedersen.
Praktikken i den nye læreruddannelse
I september faldt aftalen om en ny læreruddannelse på plads.
Aftalen betyder blandt andet, at fra sommeren 2023 får nye
lærerstuderende en tredjedel mere praktik, så man fremover har praktik alle
fire år på uddannelsen. Lige nu har lærerstuderende praktik de første tre år.
Derudover skal praktikken det første år tilrettelægges som
udstrakt praktik. Det betyder, at de studerende besøger den samme skole en dag
om ugen i løbet af året.
Formålet med den
udstrakte praktik er at styrke sammenhængen mellem undervisningen på læreruddannelsen
og den praktiske erfaring fra praktikskolerne.
De studerende kommer også stadig i en sammenhængende praktik
det første år. Den skal være på den samme skole som den udstrakte praktik. Det anbefales, at de studerende er i udstrakt praktik både første
og andet år på samme skole.
På tredje og fjerde år skal praktikken være koncentreret i
længere forløb og foregå på andre skoler.
“Generelt er jeg glad for, at vi på den
udstrakte praktik får lov til at opleve et helt skoleår”.
Praktiklærer hele året
Rasmus Engholm
Pedersen, der er praktiklærer på Brobyskolerne, er enig i, at det er en fordel
for de lærerstuderende at være i kontakt med praktikskolen i en længere
periode.
“På den måde får de studerende mulighed for
at følge elevernes og klassens udvikling gennem året. Den del af lærerarbejdet
har tidligere været svær at få en forståelse af i praktikken”, siger han.
Den udstrakte praktik betyder også, at Rasmus
Engholm Pedersen i højere grad føler sig som praktiklærer hele året.
“I stedet for at
praktiklærerarbejdet bliver som en nissehue, man tager frem på særlige
tidspunkter af året, er jeg hele tiden praktiklærer”.
Et enkelt bump på vejen har været, at det har
været svært at få skolens og læreruddannelsens skemaer til at forenes.
Rasmus
Engholm Pedersen er matematiklærer og har derfor fået tre studerende,
der har valgt matematik som linjefag. UCL har
besluttet, at de studerende skal i udstrakt praktik om torsdagen. Men
den dag har Rasmus Engholm Pedersen ikke nogen
matematiktimer.
Derfor
har skolens praktikkoordinator været nødt til at finde en anden matematiklærer
på skolen, der havde lyst til at have lærerstuderende med i
matematikundervisningen. Ud over matematiktimerne følger de lærerstuderende
Rasmus Engholm Pedersens undervisning.
“Det er
selvfølgelig ærgerligt, at jeg har mindre tid med dem. Men jeg synes, vi har
fundet en god løsning på problemet”, siger han.
Han ville
dog ønske, at de studerende havde en længere, sammenhængende praktik det første
år. På grund af den udstrakte praktik er den nemlig blevet forkortet fra seks
til tre uger.
“I onsdags havde vi et møde med deres
vejleder på læreruddannelsen. Her fandt vi problemformuleringen
til deres praktikopgave”, siger han.
“Det betyder, at de kun har to uger til at
prøve den teori og de metoder af, som de har brug for at få testet. Det tror
jeg er for kort tid til, at de kan nå at komme i dybden med opgaven”.
Skemaerne driller
På Brobyskolerne har
praktikkoordinator Åse Limkilde arbejdet med at strukturere praktikken i næsten
30 år.
Hun kan se rigtig mange positive elementer
ved den udstrakte praktik for de studerende.
“De studerende får virkelig fingrene i
bolledejen og har fået meget kortere fra teorien på uddannelsen til praksis”,
siger hun.
Men for praktikskolerne er det logistisk
blevet en hel del sværere at have praktikanter.
“Da vi fik at vide, at vi ville få matematikstuderende
om torsdagen, havde vi allerede lagt skema for i år. Det passede ikke godt
sammen, da vi kun har en klasse på skolen, der har matematik den dag”.
Åse Limkilde har svært ved at se, hvordan
skemaproblemet kan løses.
“Jeg kunne selvfølgelig godt ønske, at vi tog
hensyn til praktikanterne i skemaet. Men der er jo allerede 117 andre ting, der
skal tænkes ind i et årsskema på en skole”, siger hun.
“Det er nok vigtigere, at parallelklasser har
timer, hvor de kan arbejde sammen med hinanden, end at praktikanterne kan få
undervisning i deres linjefag”.
Hun understreger, at skolen prioriterer at
være meduddanner af nye lærere, og at alle på skolen er klar på at løfte
opgaven.
“Men med den nye læreruddannelse kan det godt
virke, som om man har lyttet mest til de lærerstuderende
og knap så meget til skolerne”.
Hun fortæller også, at Brobyskolerne har
besluttet, at praktikanter i udstrakt praktik ikke kan undervise i
udskolingen.
“For os er det ikke gangbart, at de kommer en
gang om ugen og overtager undervisningen i de ældste klasser. Det ville skabe
for store huller i de forløb, eleverne skal igennem inden afgangsprøverne”.