Ministeriet for Børn og Undervisning har modtaget fire tilbud

Fire firmaer vil evaluere de nationale test

Der var indkommet tilbud fra fire forskellige firmaer og konsortier, da fristen i går udløb for at byde ind på tre millioner kroners opgaven at evaluere effektiviteten af de nationale test. Blandt dem er både erfarne og nyere evalueringsaktører.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antorini vil have svar: Har de nationale test løftet fagligheden?

  • Det er kun seks år siden, at Søren Brøndum og Martin Kronika Fliess etablerede Brøndum & Fliess, som ny byder ind på opgaven at evaluere de nationale test i et konsortium med analysefirmaet Epinion. Brøndum & Fliess stod for nylig bag en stor skolestrukturanalyse for Aarhus Kommune, og i bestyrelsen siddder blandt andre direktøren for Danmarks Evalueringsinstitut Agi Csonka.
  • Det nationale videncenter for evaluering i praksis, Cepra, som er en del af Professionshøjskolen UC Nordjylland vil løfte opgaven i samarbejde med BD Consulting og Aalborg Universitet.
  • Det kun fem år gamle konsulentfirma Damvad med adresser i København og Oslo byder på opgaven med Danmarks Evalueringsinstitut som underleverandør.
  • Og ikke overraskende er det store ingeniør- og konsulentfirma Rambøll, som har gennemført evalueringer på skole- og uddannelsesområdet gennem mange år, også blandt tilbudsgiverne,

Ministeriet for Børn og Undervisning skal nu i gang med at vurdere de fire tilbud og vælge det mest fordelagtige. Det ligger fast, at tilbudene ikke må overstige budgettet på de tre millioner kr. Derudover vægter prisen 15 procent, kvalifikationer 15 procent og kvaliteten 55 procent, når vinderen af kontrakten skal udpeges senere på efteråret. Evalueringen af de nationale test skal finde sted i 2013 og målet er at finde ud af, om indførelsen af testene har medvirket til at højne evalueringskulturen i den danske folkeskole og derigennem elevernes faglige niveau.

Ekspert: Vi får næppe svar på, om test løfter eleverne fagligt