Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kun to procent af lærerne i en ny undersøgelse svarer, at de tester mindre, end de gjorde for fem år siden, mens henholdsvis 44 og 43 procent tester mere eller i samme omfang som for fem år siden.
Annonce:
Der er tre grunde til, at lærerne tester mere, mener professor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Peter Allerup.
- Der er sat flere undersøgelser i gang, hvor elever testes.
- Evalueringskulturen breder sig, og det indbefatter test.
- Både skoler, lærere og elever er interesserede i at blive testet.
Annonce:
Lærernes formand Anders Bondo Christensen forklarer den øgede brug af test med et øget krav om dokumentation.
»Der ligger en dokumentationsdagsorden, hvor der er større forventninger fra skoleledelse og forældre om dokumentation«, siger han.
I undersøgelsen begrunder lærerne især deres brug af test med, at de vil teste elevernes standpunkt, og hvor meget de har fået ud af undervisningen. Test er også et godt redskab til at planlægge og forbedre undervisningen og til at skrive elevplaner og give karakterer ud fra. Under 30 procent bruger test og prøver, fordi kommunen eller skolens ledelse kræver det, eller fordi forældrene forventer det.
Lærerne mener, at der er kommet større fokus på test, men de har forskellige oplevelser af, hvad det betyder for undervisningen. Nogle siger, at det i et eller andet omfang påvirker undervisningen, nogle mener, at det måske påvirker en anelse, mens andre afviser, at testfokusset har indflydelse på undervisningen.
Annonce:
Og påvirkningen går i både positiv og negativ retning. 64 procent mener, at deres undervisning er blevet mere målrettet mod, at eleverne kan klare den næste test, knap halvdelen synes, det begrænser deres frihed til at planlægge undervisningen, mens 45 procent mener, at fokusset på test har forbedret deres undervisning.
»Lærere har altid været bevidste om elevernes faglige udvikling, men test giver en lidt mere præcis tilgang. Skriftligheden betyder, at det bliver meget tydeligt, om det er æ/e-forvekslingen, stumt d eller noget helt tredje, jeg skal fokusere på hos det enkelte barn«, siger dansk- og klasselærer Anne Rønne. Hun underviser i 2. klasse, hvor hun netop har gennemført en standardiseret staveprøve, som ifølge kommunens handleplan for læsning skal gennemføres i alle kommunens 2.-klasser.
Temaet i dette nummer af Undervisere giver et indblik i lærernes meget forskelligartede opfattelse af, hvad test gør for undervisningen. |