Lærer og didaktisk vejleder Mette Frederiksen repræsenterer lærernes oplevelse af de nationale test ved eksperthøringen i Folketinget den 14. september.
Nationale test til fire timers eksamen
Et vigtigt element i folkeskolereformen er, at eleverne skal blive bedre i de nationale test. Men spørgsmålet er, om testene overhovedet giver en valid måling af, hvad eleverne kan. Den 14. september skal testene til eksperthøring.
FAKTA - NATIONALE TEST
Alle elever skal tage 10 nationale test i løbet af deresskoletid. Læsetest i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6.,engelsk i 7. og geografi, biologi og fysik/kemi i 8. klasse.Testene varer 45 minutter ved en computer, og testene tilpasser sigundervejs den enkelte elev, så man får sværere opgaver, når mansvarer rigtigt, og lettere opgaver, når man svarer forkert.
Testene blev efter nogle turbulente år medforsinkelser og tekniske sammenbrud obligatoriske fra foråret 2010.Med folkeskolereformen fik testene fra 2014 en ny rolle, idetreformens resultatmål blandt andet siger, at 80 procent skal være'gode' til læsning og matematik målt itestene, at andelen af de allerdygtigste i danskog matematik skal stige år for år
Risikoen for, at undervisningen indsnævrer sig mod de områder, derkan testes i en it-test, har været et hovedkritikpunkt fra blandtandre Lærerforeningens side. Men også det tekniske setup og selvetestopgaverne har været kritiseret.
De konkrete opgaver kan imidlertid ikke diskuteres offentligt, dade ligesom elevernes testresultater er omfattet aftavshedspligt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra kl. 9.30 til 12.30 skal syv forskere, en lærer, en skoleleder og en forældrerepræsentant gennemgå viden og erfaringer med testene foran Folketingets børne- og undervisningsudvalg.
Skoleleder: Testresultater svinger, som vinden blæser
Det var Enhedslistens Jakob Sølvhøj, der under et ministersamråd om testene den 23. februar lod sig inspirere af eksperthøringen samme formiddag om daværende landbrugsminister Eva Kjer Hansens kontroversielle landbrugspakke og foreslog en tilsvarende høring om testene. Børne- og undervisningsudvalget tog ideen til sig, og den 14. september skal politikerne høre, hvad eksperter og brugere siger om testene.
Det sker på baggrund af massiv kritik af testene det seneste år. Først beskrev fagbladet Folkeskolen sidste efterår, hvordan lærere i Norddjurs Kommune oplevede, at de samme elevers resultater svingede voldsomt, når de tog den samme test to gange med en uges mellemrum. Så skrev professor Jeppe Bundsgaard en kronik i Politiken, hvor han berettede om, hvor upræcist, han oplever, at testene måler, og så fulgte ministeriet selv op med en undersøgelse, som viste, at 12 procent af eleverne svinger mere end ventet, når de tager den samme test flere gange.
Nationale test: 12 procent af eleverne svinger overraskende fra test til test
Eksperterne
Den første del af eksperthøringen handler om, hvodan testene er blevet til og fungerer i skolen. Den første ekspert er ph.d. Kristine Kousholt fra DPU, der blandt andet ha forsket i, hvordan elever oplever testsituationen, og hvornår og hvorfor de vælger at gætte, når de skal svare på opgaverne.
Lektor Niels Jacob Hansen, UC Sjælland, har som formand for Opgavekommissionen i matematik være tmed til at udvikle og kvalitetssikre opgaver til de nationale test.
Nytiltrådt professor ved DPU John Krejsler skal tale om test som pædagogisk værktøj i undervisningen.
Lektor Katrin Hjort, SDU, skal tale om, hvordan testene påvirker lærere og elever.
I anden del af eksperthøringen handler det om testenes målesikkerhed. Professor Jeppe Bundsgaard skrev i januar en kronik om, hvor dårligt testene efter hans opfattelse måler, og han er en af de eksperter, der kommer til orde. Det gør også den testfaglige/statistiske ekspert, professor Peter Allerup og Line Renate Hanssen fra konsulentfirmaet Rambøll, der gennemførte en stor evaluering af testene i 2013.
Professor: Store problemer med målesikkerheden i de nationale test
I sidste del af eksperthøringen er det skoleledere, lærere og forældre, der kommer på banen. Formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen, formand for Skolelederforeningen Caus Hjortdal og lærer og læringsvejleder Mette Frederiksen.
Analyse: Test, der ikke kan stå prøven