Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ekstern evaluering fører til kontrol. Intern evaluering fører til dialog.
Sådan lød budskabet fra Ole Harrit, forskningsleder for 'Projekt Skoleevaluering', der i sidste uge holdt afslutnings-konference i Eigtveds Pakhus i København.
Projektet, der også er kendt under betegnelsen 'fire-by projektet', har kørt i tre år. Bagmændene er Herning Kommune, Skive Kommune, Vejle Kommune og Københavns Kommune.
'Vi savnede en kvalificeret dialog om, hvad en god folkeskole er', fortæller skole- og kulturdirektør i Herning Kommune, Knud Jensen, om baggrunden for projektet, der blev startet i kølvandet på den internationale læseundersøgelse.
'Lærerne havde én holdning, forældrene en anden, lokalpolitikerne en tredje. Nu har vi fået en fælles platform og nogle redskaber at udvikle skolerne med'.
I alt 12 skoler har deltaget. Medarbejdere fra Danmarks Lærerhøjskole med lektor Ole Harrit i spidsen har været konsulenter. Undervisningsministeriet har støttet med en pose penge.
'Jeg håber, at de erfaringer, man har gjort i projektet, kan være med til at kvalificere vores evalueringstænkning', siger styrelseschef i Undervisningsministeriet Ivan Sørensen.
'Det har vi brug for, når det bliver - i princippet - hele folkeskoleområdet, der skal arbejde på den måde'.
Lærerne må tage ansvaret
'Projekt Skoleevaluering' har sigtet mod at gøre selvevaluering til en del af en professionel arbejdsform i skolerne.
Ole Harrits hovedsynspunkt er, at de 'professionelle må påtage sig ansvaret for evalueringer'. Ellers er der nogle ikke-skolefolk, for eksempel økonomer fra Finansministeriet, der går ind og sætter den skolepolitiske dagsorden.
'Lærerne må erkende, at professionel autonomi forudsætter legitimitet fra de andre implicerede parter omkring skolen', siger Ole Harrit.
'Forudsætningen for at opretholde den professionelle autonomi er, at læreren føler sig forpligtet på at begrunde og forklare sine valg af handlinger på et pædagogisk, fagligt og didaktisk grundlag'.
Resultaterne skal ud
Ole Harrit advarer mod ekstern kontrol af skolernes arbejde. En sådan kontrol vil reducere skolens liv til målbare størrelser, som kan håndteres af økonomer. Det vil føre til en politisk styring fra oven.
Intern evaluering, derimod, vil sætte gang i skoleudviklingen og kvalificere dialogen med forældre og politikere, mener Ole Harrit.
Direktør i Kommunernes Landsforening, Niels Bertelsen, er også tilhænger af interne, lokale evalueringer, 'men resultaterne skal ud, så omverdenen kan forholde sig til dem'.
'Der er en kamp i gang om styringen af folkeskolen. Politikerne har behov for at vide, hvad der sker i skolerne', siger Niels Bertelsen.
Kontorchef i Uddannelsesstyrelsen i Undervisningsministeriet, Jørn Skovsgaard, mener, at skolefolket skal drosle ned for fjendebillederne og samarbejde med økonomerne.
'De har en ærlig interesse i folkeskolen', siger han.
På konferencen blev der ikke sagt ret meget konkret om projektet, men foruden en midtvejsrapport og slutrapporten er der udgivet en række inspirationshæfter med forskellige evalueringsmetoder i forhold til elevernes læring, lærernes samarbejde, skole-hjemsamarbejde med videre.
Hæfterne kan bestilles gennem Danmarks Pædagogiske Bibliotek.