Eksperter dumper national test

Der var skarp kritik fra såvel salen som panelet, da de første nationale test blev evalueret. Især læsetesten skal ændres totalt

Offentliggjort Sidst opdateret

Testproblemer

Ti nationale obligatoriske adaptive it-test i løbet affolkeskoleforløbet blev vedtaget af skoleforligspartierne iseptember 2005 trods stor modstand fra blandt andet DanmarksLærerforening. De første tre test, matematik i 6. klasse ogfysik/kemi samt læsning i 8. klasse, løb af stabelen i maj-juni2007. Der er konstateret en lang række problemer med testene:

. Et meget stort antal elever kunne ikke nå at besvaretilstrækkeligt mange testopgaver til at blive bedømt inden for deafsatte 45 minutter - mange brugte dobbelt tid (dette problem menerCowi at have løst per 1. oktober).

. Lærerne kunne ikke udtrække deres elevers resultater førhalvanden måned efter de første test (dette problem menes også atvære løst).

. Gennemførelsen af testene på den samme it-platform som deelektroniske afgangsprøver medførte nedbrud for den it-baseredeafgangsprøve i biologi og aflysning af prøven i geografi.

. Fagbladet Folkeskolen kunne i juni afsløre fejl i entestopgave i matematik, og siden har Skolestyrelsen/Cowikonstateret i alt ni decideret fejlbehæftede opgaver i de afvikledetest (ud af 760 opgaver).

. Testene er ikke tilgængelige for blinde og svagtseende, fordide kræver brug af computermus.

. Et stort antal opgaver blev kasseret i den såkaldteRasch-analyse, så man måtte opgive at teste områderne »tal ogalgebra« i matematik og »afkodning« i læsning i år.

. Der har vist sig at være alt for få opgaver i testbanken,først og fremmest alt for få opgaver til de svageste elever og forfå til de allerdygtigste elever.

. Læseeksperter udpeget af Skolestyrelsen og Cowi konkluderer,at hovedparten af opgaverne i læsning ikke kan bruges - mange afdem måler elevens omverdenskendskab mere end læsning.

. Der er også kritik af opgaverne i matematik og fysik/kemi.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kartoffeltilberedning, stavning og viden om dansk kultur er glimrende kompetencer at have med sig i livet. Men de har ikke noget med læsning og tekstforståelse at gøre. Ved et seminar i sidste uge fremlagde et ekspertpanel sin analyse af de nye nationale test i folkeskolen. Professor Carsten Elbro fremviste en hel stribe læsetestopgaver, som i højere grad tester elevernes omverdenskendskab end deres evne til at læse og forstå en tekst.

»Opgaverne i tekstforståelse er en om'er«, konkluderede Carsten Elbro, som også stærkt kritiserede, at testen slet ikke måler, hvor længe eleverne er om at læse en given opgavetekst:

»Det må være muligt at lægge måling af elevernes læsehastighed ind. Netop hastighed er et område, hvor Danmark virkelig ligger i bund, det vil sige på niveau med Venezuela«, påpegede Carsten Elbro.

»Læsetesten for 8. klasse er utilfredsstillende og må ændres totalt«, siger undervisningsminister Bertel Haarder på baggrund af panelets anbefalinger.

Han deltog på grund af det udskrevne Folketingsvalg ikke i seminaret, som han selv havde taget initiativ til. Og på grund af valget vil han heller ikke på nuværende tidspunkt svare på, om han mener, der nu skal udsendes en melding til kommunerne om, at resultaterne fra det første års test ikke gælder eller skal tages med forbehold.

»Jeg havde forventet at få en masse kritik og forslag til forbedringer, og især det sidste har vi fået, så vi kan nå frem til nogle test, der kan tilfredsstille den pædagogiske sagkundskab«, siger Bertel Haarder.

Opgavebanken bliver gennemgået

Projektdirektør for testkonsortiet Søren Adamsen erkendte på seminaret, at testudviklerne ikke har haft knyttet forskningsekspertisen tilstrækkeligt til arbejdet med testene.

»Vi har nu styrket organisationen ved at tilføre flere resurser. Der er kommet ny projektleder, og vi er gået i gang med en gennemgang af opgavebanken, og vi har nu et tættere samarbejde med de eksterne forskere«.

Kritikken var knap så hård i de to andre testede fag, matematik og fysik/kemi, men blandt andet har det vist sig, at de to profilområder om henholdsvis energi og stoffer/materialer faktisk tester nøjagtig de samme paratvidensfærdigheder hos eleverne. Og der var kritik af tekstlængde, sprogbrug og illustrationer til opgaverne:

»Der er behov for bedre træning af opgaveudviklerne. Der er meget lidt uddannelse lagt ind, og det er et stort problem. I udlandet bruger man folk, der har som deres profession at skrive items (testopgaver, redaktionen) - når Cowi taler om erfarne opgaveudviklere, er det lidt af en tilsnigelse«, sagde adjunkt Lars Stenius Stæhr fra ekspertpanelet.

»De er erfarne lærere, og dette er der selvfølgelig også en pointe i. Nu er de også erfarne opgaveudviklere, men nu er der også gået et år«, påpegede lektor Arne Mogensen.

Læs mere