Cowi: Ingen garantier

Ingen ved, hvordan læsetestene vil klare sig i Rasch-analyse

Offentliggjort Sidst opdateret
Se en interaktiv tidslinje over testforløbet i Folkeskolen.dk's tema om de nationale test
Helsidesannonce fra Cowi i flere aviser den 8. september 2008. Den røde korrekturtekst er Folkeskolen dog ansvarlig for

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I august måtte Cowi og resten af testkonsortiet meddele Skolestyrelsen, at de var kommet bagud med produktionen af læseopgaver til de nationale test.

»Det har været sværere at udvikle danskopgaver, end vi i udgangspunktet havde forventet, og det har været en stor læringsproces«, siger Søren Adamsen, projektdirektør i Cowi.

Skolestyrelsen har efter problemerne med de første test udpeget eksperter, der skal godkende hver eneste opgave, inden eleverne afprøver dem. Denne vurdering resulterede i, at Cowi og testkonsortiet sommeren 2008 måtte tilbage til tasterne for at rette samtlige 2.613 splinternye læseopgaver.

»Det ville selvfølgelig være rart, hvis der ikke var nogen kommentarer til opgaverne, men det ville også være overraskende, fordi vi er i et nyt felt«, siger Mette Christensen, projektleder hos Cowi. Hun fortæller, at kommentarerne fordelte sig i forskellige kategorier fra tekniske ting, som hvordan den ses på skærmen, til det mere faglige.

»Det har været en stor og anderledes udfordring med læsetestene, fordi læsning ikke er eksakt videnskab som matematik og kemi«, fortæller hun.

I evalueringen i efteråret 2007 kritiserede ekspertpanelet især læseopgaverne, fordi de testede tekstforståelse og ikke sprogforståelse. Desuden efterlyste de måling af elevernes læsehastighed i opgaverne.

»Evalueringsrapporten kom med en række anbefalinger til, hvordan testen gøres til en egentlig læsetest blandt andet ved at anvende nogle specifikke opgavetyper. For at teste læsning skal man teste tekstforståelse, sprogforståelse og afkodning. Det er på baggrund af disse anbefalinger, at vi nu har produceret fire nye test med flere tusinde opgaver«, siger Mette Christensen.

Når eleverne har afprøvet opgaverne, skal de igennem en såkaldt Rasch-analyse, som indplacerer opgaverne efter sværhedsgrad.

»Rasch-analysen er en ubekendt. Vi kan ikke forudse, hvordan opgaverne fungerer rent statistisk. Der kan jo godt være nogle opgaver, der ser gode ud, men så viser sig ikke at teste det, de skal. Det tror jeg ikke, at der er nogle mennesker, der kan forudse«, siger Mette Christensen.

Hun vurderer, at opgaverne bliver færdige til tiden, hvis de fungerer både fagligt og statistisk.

»Nu tør jeg ikke give garantier, det har jeg jo lært af det her projekt. Men det er en sandsynlig implementeringsplan, som vi kører med nu, der betyder, at danskopgaverne er klar til brug i forbindelse med pilotfasen her i foråret«, siger Søren Adamsen, projektdirektør i Cowi.

Skolestyrelsen kritiserer læsetest og Cowi

- Cowi har hidtil ikke formået at overholde tidsplanen for udviklingen af opgaver til de fire læsetest. Cowi er allerede i august 2008 kommet bagud i forhold til den reviderede produktionsplan, der blev udarbejdet i juni 2008. Der udestår fortsat en produktion af mindst 1.000 læseopgaver, og Cowi har hidtil ikke formået at producere så mange opgaver på den tid, der her er til rådighed.

- Det er endnu uvist, om læseopgaverne i lige så høj grad som opgaverne til de seks øvrige test vil kunne godkendes af Rasch-analysen, eller om der i foråret 2008 skal iværksættes en større supplering til disse test.

- Endelig har Cowi fortsat store udfordringer med at leve op til kvalitetskravene til læseopgaverne. Af de 2.613 opgaver, som Skolestyrelsen har vurderet forud for afprøvningen i september-oktober, er ingen opgaver blevet godkendt uden kommentarer.

Uddrag fra »De nationale test - status for udviklingen og forslag til plan for ibrugtagen af testene« af Skolestyrelsen 20. oktober 2008.