Kortere skoledage, nye fag og mere projektbaseret læring.
Skolehverdagen på Auraskolen i Esbjerg er blevet markant anderledes
på det halvandet år, skolepersonalet har været fri af de tøjler,
som folkeskoler ellers er bundet af.
For det første, og ifølge skoleleder Lene Aagaard Brandt nok
også det vigtigste, har det været muligt at forkorte skoledagen for eleverne og
bruge de frigivne resurser til mere to-voksen-undervisning. I en evaluering
af det første år med frihedsforsøget, som Auraskolen netop har udgivet, er det
netop de kortere skoledage, som både lærere og elever har været allergladest
for.
”Når vi spørger eleverne, oplever de at have mere overskud,
når dagen er kortere. Lærerne og pædagogerne oplever på samme måde, at de har
mere tid og overskud til at undervise og til at håndtere faglige forskelle
blandt eleverne, når de er to i klassen. Vi oplever helt klart, at skoledagen
er blevet behageligere og mere kreativ”, siger Lene Aagaard Brandt.
”Jeg kan ikke tale for de andre skoledistrikter i Esbjerg,
men hos os har frihedsforsøget næsten følt som, at vi har fået flere resurser,
fordi vi har haft frihed til at flytte kræfterne derhen, hvor det gav mening”.
Kreativitet kommer nedefra
Noget af det vigtigste ved frihedsforsøget for Lene Aagaard
Brandt var, at lærerne og pædagogerne selv fik lov at bestemme, hvordan
skolehverdagen skulle se ud. Derfor var første skridt en periode, hvor alle
kunne fortælle ønsker til nye tiltag og til eksisterende elementer, de ville af
med. Mange havde omlægning af resurser fra lange skoledage til to-voksentimer
højt på ønskelisten.
Lene Aagaard Brandt husker den første del af frihedsforsøget
som en periode med gejst og motivation til at finde gode løsninger. Nye
kreative idéer strømmede frem. Og spørger man skolelederen, hvad der har været
den allerbedste idé, er det umuligt for hende at vælge. Men hun nævner en episode som et perfekt eksempel på den kreativitet, der har hersket.
”Nogle lærere foreslog at lære alle børnene på 4. årgang at
spille et instrument. De ville undersøge, om den koncentration og motivation,
man udvikler gennem at lære et instrument at kende, ville smitte af på de andre
fag. Og det har de i høj grad oplevet, at det har gjort”, siger Lene Aagaard Brandt.
Eleverne kan vælge mellem fire forskellige instrumenter, og
eleverne bruger deres evner i musicalen sidst på året. I Auraskolens evaluering
står beskrevet, at eleverne er mere koncentrerede i de øvrige fag, og deres
faglige niveau stemmer overens med niveauet hos andre 4.-klasser på trods af,
at de har færre timer.
”For mig er det et godt eksempel og symbol på det engagement, der har været
hos alle lærere og pædagoger. Jeg er simpelthen så stolt over, hvor meget
ansvar, de har taget på sig, og hvor motiverede de er. Det vidste jeg jo godt
før, men frihedsforsøget har virkelig vist, hvor meget det giver mening at lade
beslutningerne komme nedefra”.
”Normalt har vi så travlt med at passe ind og stramme op og
opfylde alle mulige krav. Det er fantastisk at se, hvad der sker, når vi bare kan
sige til personalet: 'Glemt alt og sig, hvad I har lyst til. Hvad giver mening
for jer?'”.
Mere sammenhængende undervisning
Listen over tiltag og idéer på Auraskolen, siden
frihedsforsøget gik i gang i august 2021, er lang. Men blandt de vigtigste nye
elementer er, at lærerne i højere grad arbejder i årgangsteam omkring specifikke projekter, og at eleverne dermed bliver delt efter niveau på tværs af klasser.
I flere årgange i indskolingen er skemaet helt fjernet, og i
stedet foregår læringen gennem projekter, der involverer de forskellige fag.
”På den måde er der langt mere kontinuitet og en følelse for
både elever og voksne af, at man kan følge nogle ting til dørs, fordi man har
mere tid med sit hold. Nogle lærere har savnet at undervise i deres eget fag,
men til gengæld har mange en oplevelse af, at man når i mål med nogle flere
ting og lærer sine elever godt at kende. Eleverne siger i evalueringen, at de
har det sjovt og er motiverede for at lære, blandt andet fordi der er så meget
fokus på processen og det kreative”.
Undervisningsminister Mattias Tesfaye har oplyst, at han vil
se på den afsluttende evaluering fra frihedskommunerne, før han vil forholde sig til, om forsøget skal gøres permanent og udvides til alle kommuner. For Lene Aagaard Brandt er succesen ved
friheden ikke til at tage fejl af.
”For os på Auraskolen tror jeg roligt, jeg kan sige, at vi
har været glade for friheden. Og det ville da helt praktisk også være noget
rod for elever og forældre, hvis vi i en periode skulle tilbage til den gamle skole”.