DLF: Profilering må ikke betyde sortering
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Danmarks Lærerforening debatteres i øjeblikket de mange aspekter af profilskoler. Drøftelserne tager udgangspunkt i, at enhedsskolen, hvor eleverne er delt på årgange og følges i et sammenhængende skoleforløb, er en styrke for den danske folkeskole, som DLF ønsker styrket og udviklet.
»Holdningen bygger på, at forskningen dokumenterer, at det er den skoleform, der skaber de bedste resultater for alle. Det er desuden et væsentligt fundament for vores demokrati, at alle børn, uanset social baggrund og forudsætninger, mødes i folkeskolen. Det er derfor en klar politik i DLF, at profilering aldrig må betyde sortering eller niveaudeling af eleverne«, siger Dorte Lange, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.
»Vi ser også eksempler på, at det kommer engagementet hos alle skolens lærere og dermed alle fag til gavn, når en folkeskole vælger at vægte nogle fag mere end andre eller at 'profilere' sig på et særligt værdigrundlag. Når det sker inden for rammerne af enhedsskolen, og når alle elever har adgang til deres distriktsskole og er omfattet af det frie skolevalg, kan det være et godt bidrag til udvikling af enhedsskolen«, siger hun og tilføjer:
»Et grundlæggende element i enhedsskolen er undervisningsdifferentiering. Undervisningen skal udfordre alle elever - uanset den enkeltes talent - og der er grund til at diskutere, hvordan vi kan styrke lærernes mulighed for det«. |