"Det er relevant, at eleverne kommer i erhvervspraktik – og også flere gange. Det kan virkelig være med til at åbne deres øjne", siger formand for Danmarks Vejlederforening Karina Meinecke.

Vejlederformand: Erhvervslivet skal være med til at skaffe praktikpladser

Hvis forslag om obligatorisk erhvervspraktik i 6.-9. klasse skal blive til virkelighed, skal der skaffes mange flere praktikpladser. Dem skal erhvervslivet være med til at skaffe, lyder det fra Danmarks Vejlederforening og DLF.

I dag er det kun godt halvdelen af alle elever, der kommer i erhvervspraktik i løbet af deres skoletid.

Derfor skal praktikken være et obligatorisk tilbud for alle elever i 6.-9- klasse - som man skal have en god forklaring på at takke nej til.

Sådan lyder et forslag fra Danmarks Lærerforening, Dansk Industri og Dansk Metal. Men hvis det skal blive til virkelighed, er der brug for mange flere praktikpladser, end tilfældet er i dag.

Det er budskabet fra Danmarks Vejlederforening, hvor formand Karina Meinecke sender en opfordring til erhvervslivet:

"Det er supervigtigt, at erhvervslivet selv er med til at skabe de mange praktikpladser, der bliver brug for. Når de selv er med til at foreslå praktik i 6.-9. klasse, må man formode, de har gjort sig nogle tanker om, hvordan det kan gøres. Og hvor forskellige praktikpladser, der skal til på de respektive klassetrin”, siger hun til folkeskolen.dk/uu.

Formand i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen bekræfter på Twitter, at de nuværende antal af praktikpladser er en udfordring, som det vil kræve et forpligtende samarbejde mellem virksomheder, kommuner og skoler at rette op på.

I Dansk Industri påpeger underdirektør Mikkel Haarder, at nogle kommuner allerede har gjort erhvervspraktik obligatorisk og har sat initiativer i gang for at skaffe praktikpladser til alle elever.

"Mange elever finder nemlig praktiksteder i eget netværk, men ikke alle har den mulighed, og det kan være sundt at stifte bekendtskab med et arbejdsliv, der ikke ligger i tråd med mors og fars. Det giver inspiration og afklaring", siger han og tilføjer:

"Derfor er det afgørende, at kommuner og skoler understøtter elevernes praktikmuligheder ved at facilitere et samarbejde med virksomhederne. Det bør således - som reformkommissionen har foreslået - være kommunernes ansvar at sikre, at der er et varieret udvalg af praktikpladser til alle elever, gennem partnerskaber med det lokale erhvervsliv".

Stor forskel på en praktikplads til en 12- og en 15-årig

Karina Meinecke er generelt positiv over for forslaget om at gøre erhvervspraktik obligatorisk i 6.-9. klasse.

"Andelen af elever, der er i erhvervspraktik i løbet af deres skoletid i dag, er alt for lav. Jeg synes, alle elever skal opleve en praktik – undtagen selvfølgelig hvis der er helt særlige årsager til, at det ikke kan lade sig gøre", siger hun og tilføjer:

"Det er relevant, at eleverne kommer i erhvervspraktik – og også flere gange. Det kan virkelig være med til at åbne deres øjne".

Men det er vigtigt, at man i tilrettelæggelse af praktikken tager hensyn til, at der er meget stor forskel på, hvad eleverne er i stand til i 6. og i 9. klasse, lyder det fra vejlederformanden: 

"Praktikkerne skal have et formål og give mening for eleverne. Det er vigtigt, de får lov til at løse opgaver og ikke bare se til fra sidelinjen. Hvis eleverne skal ud allerede i 6. klasse er det vigtigt at være opmærksom på, da der er en del lovgivning om, hvad de må og ikke må, når de er så unge".

Endelig mener hun, at UU-vejlederne, såfremt forslaget bliver til virkelighed, får mulighed for at følge op på de mange praktikforløb.

"Uanset hvor eleverne har været i praktik henne, ligger der en læring i, hvordan det er at være på en arbejdsplads – også selv om man ikke nødvendigvis er lige det job, man har været i praktik i, man ender med at skulle have skal have", siger hun og tilføjer:

"Nogle steder er vejlederne med til at organisere praktikpladserne, og det tænker jeg bestemt vil være endnu mere relevant, hvis der skrues op for antallet af praktikker".