DLF og erhvervsliv: Alle elever fra 6. klasse skal i erhvervspraktik 

Dansk Metal, Dansk Industri og Danmarks Lærerforening går nu sammen i fælles opfordring til politikerne: Giv samtlige elever i 6.-9. klasse krav på at komme i erhvervspraktik.

Offentliggjort Sidst opdateret

Erhvervspraktik skal være obligatorisk og ikke et tilbud, elever kan sige nej til.

Det mener Dansk Industri, Dansk Metal og Danmarks Lærerforening, der sammen opfordrer politikerne til at styrke fokus på erhvervspraktikken i folkeskolen. 

Erhvervspraktikken skal nemlig fremover være et krav til alle elever, som man skal have en god begrundelse for at sige nej til, mener organisationerne. I dag er erhvervspraktik kun et tilbud, og det er altså ikke godt nok, mener blandt andre Claus Jensen, formand for Dansk Metal.

”Folkeskolen skal ikke bare være et sted, hvor du lærer at læse og regne. Her skal eleverne også få erfaring med praktiske fag. Erhvervspraktikken kan hjælpe eleverne med at få øjnene op for flere forskellige uddannelsesveje efter 9. klasse, og derfor er det tid til, at alle elever får ret til at komme i erhvervspraktik,” siger Claus Jensen i en pressemeddelelse.

Styrket samarbejde og mere refleksion

Udover at gøre erhvervspraktik til et krav for alle elever, ønsker Dansk Metal, Dansk Industri og Danmarks Lærerforening også generelt at højne elevernes udbytte af praktikken.  

De vil styrke samarbejdet mellem virksomheder, institutioner og organisationer, som stiller praktikpladser til rådighed. Det skal blandt andet få flere unge til at vælge alternativer til gymnasiet, mener Lars Sandahl Sørensen, direktør i Dansk Industri. 

”Det er svært at vide, hvad en industriteknikker laver, hvis man ikke har besøgt en produktionshal eller prøvet kræfter med maskinerne. Derfor skal vi skabe en folkeskole med et tættere samarbejde med lokale virksomheder, så de unge på den ene side får en fed og lærerig oplevelse, der vækker deres nysgerrighed, mens virksomhederne kan møde nye potentielle lærlinge. For vi har brug for at gøre op med vanetænkningen om, at gymnasiet er den eneste vej til et godt liv og samtidig vise alle mulighederne indenfor erhvervsuddannelserne”, siger adm. direktør i Dansk Industri Lars Sandahl Sørensen.

Efter endt praktikforløb er det også vigtigt, at der i fremtiden sker en bedre kobling mellem erhvervspraktikken, undervisningen og vejledningen, end tilfældet er i dag, mener parterne. Det vil hjælpe eleverne med at reflektere over praktikken og give perspektiv, mener formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen.

”Alle elever skal have mulighed for at komme i erhvervspraktik, der skal give dem et bredere perspektiv på tilværelsen. Uanset hvilken kommune eller skole, man kommer fra, skal praktikken have kvalitet, være meningsfuld for eleverne og have sammenhæng med den undervisning, der foregår på skolen”.