Ungdomsuddannelser, efterskoler og skoler med 10. klasse skal hurtigt kunne danne sig et overblik over, hvad nye elever med ordblindhed har brug for af hjælp, siger læsekonsulenterne Lone Lyngkilde og Ditte Wolf Krogh.

Skema skal lette ordblinde elevers overgang efter folkeskolen

Mange ordblinde elever oplever, at de skal ”begynde forfra”, når de skifter til en ungdomsuddannelse. Nu afprøver Kompetencecenter for Læsning i Aarhus et skema, hvor eleverne krydser af, hvilke hjælpemidler de bruger, så deres nye lærere er forberedte.

Offentliggjort

”Jeg bruger følgende hjælpemidler (afkrydsning):

  • AppWriter/Introwords til oplæsning
  • AppWriter/Introwords til ordforslag
  • Tale-til-tekst hjemme”

Med i alt seks punkter kan ordblinde elever i 9. og 10. klasse i Aarhus forberede deres kommende ungdomsuddannelse på, hvilke læse-skriveteknologier de bruger, hvad de bruger dem til, og hvornår de bruger dem.

De tre sidste punkter er:

  • Tale-til-tekst i skolen
  • Mobiltelefon som hjælpemiddel i undervisningen
  • Medlem af Nota

Skemaet er blevet til på initiativ af Kompetencecenter for Læsning, som er ansvarlig for den specialiserede læse- og ordblindeindsats i Aarhus Kommune.

”På Optagelse.dk kan man kun sætte kryds ved, at der skal tages særlige hensyn, og så kan man vedhæfte sin ordblindetest. Men vi hører fra mange af vores tidligere elever, at de skal begynde forfra med at forklare, hvilke hjælpemidler de bruger, og hvordan de bruger dem. De synes, det er træls, at de igen skal fortælle om deres handicap, og at de for eksempel ikke bryder sig om at læse højt”, fortæller læsekonsulent Lone Lyngkilde om baggrunden for dokumentet.

Skemaet er let at gå til

Kompetencecentret har ladet sig inspirere af Randers og Horsens Kommuner, som blandt andet laver arrangementer, hvor eleverne kan møde læsevejledere fra de lokale ungdomsuddannelser og høre om specialpædagogisk støtte (SPS).

”Aalborg Kommune laver også et arrangement for alle 9. klasser, men da vores kommune er større, kan vi ikke umiddelbart overføre deres arrangementer til os. I stedet fik vi dannet en arbejdsgruppe med læsevejledere, uddannelsesvejledere, konsulenter, lærere og ledere fra både grundskolen og ungdomsuddannelser. Vi mødtes nogle gange og fik talt os frem til, hvad vi kunne gå med”, fortæller Lone Lyngkilde.

Resultatet blev det skema, som nu bliver afprøvet af seks folkeskoler.

”Ideen er, at skemaet skal være så simpelt som muligt, så det er nemt at gå til for ungdomsuddannelser, efterskoler og også skoler med 10. klasse, hvis det er der, eleven skal fortsætte. Skolerne har brug for korte oplysninger om, hvad eleven har brug for af hjælp”, siger Ditte Wolf Krogh, som også er læsekonsulent i kompetencecentret.

Samtidig er skemaet lavet som afkrydsning, så det ikke er for krævende for eleven at udfylde det.

”Tanken er, at læsevejlederen eller en lærer kan sidde sammen med eleven i ti minutter og udfylde skemaet”, forklarer Ditte Wolf Krogh.

Eleverne er vant til en ven i nøden

Forældre skal give samtykke til, at skemaet må sendes til elevens ungdomsuddannelse, men det vil kun være en fordel, at de gør det, anbefaler Ditte Wolf Krogh.

”En ungdomsuddannelse får måske 400 nye elever efter sommerferien, og derfor skal det være hurtigt at se, at måske 30 af dem er ordblinde, og også hvordan lærerne kan lykkes med at hjælpe dem”.

Eleverne har forskellige strategier til at læse og skrive, betoner Lone Lyngkilde.

”De kommer fra et miljø i folkeskolen, hvor de ved, hvor de skal gå hen, hvis de har it-problemer eller udfordringer med en opgave. Når de begynder på en ungdomsuddannelse, ved de ikke, hvem der er deres ven i nøden. Derfor er det vigtigt, at de bliver taget godt imod”.

Eleven siger måske til en lærer, at hun er ordblind og regner så med, at læreren fortæller det til sine kolleger, men det sker ikke altid.

”Eleven kan også let tænke: Hvad siger mine nye klassekammerater til, at jeg er ordblind? Der er mange følelser i spil”, siger Lone Lyngkilde.

Eleverne oplever, at de skal retfærdiggøre, at de er ordblinde, når de skal genfortælle deres historie, tilføjer Ditte Wolf Krogh.

”De synes, at der bliver rejst tvivl om deres ordblindhed”, siger læsekonsulenten.

Skemaet bliver evalueret til efteråret

Det nye skema skal stå sin prøve fra nu af og henover efteråret. Til den tid vil de to læsekonsulenter kontakte de ungdomsuddannelser, som har modtaget elever fra de seks pilotskoler, for at høre, hvad de siger til skemaet. De vil også spørge elever og forældre, om dokumentet er brugbart.

”Har skemaet betydet noget for proceduren for at søge specialpædagogisk støtte til den enkelte elev og for, at lærerne bliver orienteret om elevernes særlige behov? Vi håber, at skemaet vil være til glæde for eleverne, men også for deres nye lærere og læsevejledere, som gerne vil gøre det godt for deres elever”, siger Ditte Wolf Krogh.

Hvis erfaringerne er gode, vil de to læsekonsulenter gå videre med at få skemaet udbredt til alle folkeskoler i Aarhus Kommune.

”I pilotafprøvningen bruger vi kun skemaet til elever i 9 og 10. klasse i seks folkeskoler, men vi vil også kunne tilbyde det til elever, som er på efterskole i 9. klasse. Vi må gribe ind, når overgangen til ungdomsuddannelserne ikke fungerer optimalt. Uanset årsagen må vi gøre det bedre som kommune”, sammenfatter Ditte Wolf Krogh.

Eleverne har også selv et ansvar

Et skema gør det ikke alene. Eleverne har også selv et ansvar for at komme godt i gang på deres ungdomsuddannelse.

”Her begynder man at betragte de unge som voksne og dermed mere selvstændige. Derfor skal andre ikke gætte, hvordan den enkelte elev har det med sin ordblindhed. Eleverne skal selv fortælle om det”, siger Lone Lyngkilde.

Før vinterferien holdt Aarhus Bibliotekerne et webinar om overgangen fra grundskolen til en ungdomsuddannelse i samarbejde med de to læsekonsulenter fra Kompetencecenter for Læsning. 

Her fortalte to unge med ordblindhed om deres erfaringer med at skifte til henholdsvis stx og hhx. De har begge været åbne om deres ordblindhed og var nøje udvalgt til webinaret.

”Vi vælger bevidst unge til webinaret, som ikke er gået den lige vej, men har slået sig lidt, inden de er landet på deres ungdomsuddannelse. De skal turde fortælle, at det er hårdt, og at de er nødt til at arbejde dobbelt så meget som andre for at kunne følge med”, siger Lone Lyngkilde.

”De skal give det råd, at man ikke skal vente på, at nogen finder ud af, at man er ordblind, men at man skal sige det mange gange. Det ansvar skal den unge tage på sig”, tilføjer Ditte Wolf Krogh.