Vejledning er nævnt én gang i regeringsgrundlaget – og det har ikke noget med UU at gøre
Flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse, hvis det står til den nye regering. Men UU-vejledernes rolle i den ambition er ikke nævnt i regeringsgrundlaget. "Drønærgerligt", mener vejledernes formand.
Ordet vejledning er nævnt én gang i regeringsgrundlaget for
den nye SVM-regering. Det er de studerende på kandidatuddannelserne, der kan se
frem til bedre vejledning til gengæld for, at deres studie bliver beskåret i
længde.
Annonce:
Regeringsgrundlaget lægger ellers vægt på, at
flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse. Men UU-vejledningens rolle er i den forbindelse altså ikke nævnt med ét ord.
Og det er ”topærgerligt”, mener formand for Danmarks
Vejlederforening Karina Meinecke.
”Det er, som om man glemmer, at vejledningen faktisk kan
have en stor betydning for de unge. Vi har som vejledere en stor viden om uddannelse,
arbejdsmarked og er tæt på de unge. Vi kan være en meget stor resurse”, siger
hun.
Karina Meinecke understreger, at det ikke er vejlederens
rolle at få nogen til at vælge en bestemt retning – heller ikke selv om
politikerne ønsker, at flere tager en erhvervsuddannelse.
Men vejlederne kan
sikre, at valget foregår på et oplyst grundlag, og at eleverne kender de
muligheder, der er, pointerer Karina Meinecke, der til daglig er UU-vejleder i København:
”En professionel vejleder kan - ud over at oplyse om
mulighederne - stille de rigtige spørgsmål, skabe en refleksion hos den unge og vise, at der er flere veje til drømmejobbet. Og jeg tror faktisk, at det
ville give større søgning til erhvervsuddannelserne”.
Brændende ønske om mere individuel vejledning
Annonce:
Karina Meinecke har særligt ét ønske til
Christiansborg-politikerne: Ændr loven, så alle elever kan få individuel vejledning.
Ifølge de
nuværende regler er det kun de elever, der i uddannelsesparathedsvurderingen
vurderes parat til andre uddannelsesaktiviteter end gymnasial uddannelse og
erhvervsuddannelse, eller ikke vurderes parat til
det de ønsker, der får individuel vejledning.
”Der er en dokumenteret stigende mistrivsel blandt børn og
unge, som også italesættes i regeringsgrundlaget. Og de elever, der er vurderet
parat til gymnasie eller erhvervsuddannelse mærker også både pres og tvivl", siger Karina Meinecke og tilføjer:
"Der
giver samtaler en-til-en med en professionel vejleder om de tanker, man har
gjort sig om uddannelsesvalg, noget helt andet end den kollektive
vejledning”.
Annonce:
Har vejlederne et ansvar for, at søgningen til
erhvervsuddannelserne er dalende? Ved de nok om dem?
”Jeg tror, at vejlederne kender de muligheder, der er, og
vejleder om dem. Mit indtryk er, at der generelt er stor viden om og godt
samarbejde med alle ungdomsuddannelserne. Jeg tror ikke, at vejen frem er, at
vejlederne skal på kursus. Det er mere kompliceret end det”.
Fokus på praksisfaglighed er positivt
Karina Meinecke peger på fire faktorer, der i hendes øjne
særligt har betydning, hvis udviklingen skal vendes. For det første skal flere
elever oplyses om deres muligheder ved individuelle samtaler.
Annonce:
For det andet skal erhvervsuddannelserne have mulighed for
at vise sig frem for flere elever. For det tredje skal den offentlige samtale
om erhvervsuddannelser og faglærte job bredes ud.
”Der er en forældregeneration, der er opdraget med jo mere
uddannelse jo bedre. De har en naturlig bekymring på deres børns vegne for
nedslidning, dårlige arbejdsforhold og manglende lærepladser. Det er det, man
hører om i medierne, men det er jo kun en flig af virkeligheden”, siger Karina
Meinecke og tilføjer:
”Der ligger et kæmpe arbejde i at få nuanceret billedet af
de muligheder, man har med en erhvervsuddannelse, så det bliver mere trygt at
gå den vej”.
Endelig mener vejlederformanden, at det er positivt, at
regeringen lægger op til mere praksisfaglighed i folkeskolen.
”Det kommer selvfølgelig an på, hvordan man gør det, men
potentialet er stort. Man får ikke flere på erhvervsskolerne af to musiktimer
mere om ugen. Praksisfaglighed er mange forskellige ting, og det er hele
paletten, man skal have med”, siger hun og tilføjer:
”Men udskolingen er efterhånden så boglig, at mange elever
tænker, at når man når den alder, så er det den måde, man lærer på, og så er
det mest naturligt at vælge en gymnasial uddannelse. Hvis mere praksisfaglighed
giver eleverne et mere nuanceret billede af, hvad deres interesser er, og
hvordan de lærer bedst, er det absolut positivt set med vejlederøjne”.