Inspiration - Sprogfag
På konferencen om fagfornyelse blev der åbnet op for flere perspektiver. En ting var deltagerne dog enige om: Der er brug for en bæredygtig fagfornyelse.
Arkivfoto af Patrick Perkins fra Unsplash
Grundskoleforskere: Sprogfagene står overfor tre grundlæggende udfordringer
Der er brug for bæredygtig fagfornyelse i sprogfagene, for sprogfagene har en helt særlig rolle i forhold til FN’s bæredygtighedsmål, skriver forskerne fra Center for Grundskoleforskning og professionshøjskolerne KP og Absalon.
Vi fik chancen for at diskutere bæredygtig fagfornyelse i
sprogfag med deltagere fra hele sektoren, da Center for Grundskoleforskning
holdt konference om fagfornyelse 9. januar.
Det var en spændende samtale, som både gav os, og
forhåbentlig også deltagerne, noget at tænke over. Som vi ser det, står
sprogfagene overfor tre grundlæggende udfordringer, der gør det nødvendigt at
tænke over behovet for en bæredygtig fagfornyelse.
De udfordringer er:
- At eleverne ifølge NCFF’s
barriereanalyse gerne vil lære sprog, men alligevel i stigende omfang fravælger
sprogundervisningen
- At sprogfagene ofte ses som
færdighedsfag, der fremstår som irrelevante med fremkomsten af AI
- At sprogfagene i denne
pressede situation kan komme til at fremstå som hinandens konkurrenter
Alt dette bidrager til, at sprogfagene og skolens samlede
sprogøkologi kommer til at fremstå som ubæredygtige. Derfor mener vi, at netop
bæredygtighed er vigtigt i arbejdet med fagfornyelse i sprogfagene, og derfor
trækker vi på en forståelse af bæredygtig sprogundervisning, som vi sammen med
kolleger udviklede i forbindelse med en konference i Finland i 2023.
Her forstås bæredygtighed i relation til sprogundervisning
som følger: bæredygtighed som indholdsdimension (med fokus på f.eks. social
bæredygtighed og verdensborgerskab), bæredygtighed i undervisningsplanlægningen
(med fokus på genanvendelse af undervisningsdesigns, materialer, tasks, osv.)
og sproglig og kulturel bæredygtighed.
Den sproglige og kulturelle
bæredygtighed er noget, der går på tværs af skolens fag, idet
sprogbæredygtigheden handler om at skabe plads og rum for alle skolens og alle
elevernes sprog, og den kulturelle bæredygtighed på tilsvarende vis handler om
at indrette skole og undervisning i overensstemmelse med et moderne, komplekst
kulturbegreb.
Alle disse tre dimensioner gav anledning til debat på dagen.
Verdens kriser kræver mellemfolkelig forståelse
En deltager stillede det gode spørgsmål, hvorfor man overhovedet
skal arbejde med bæredygtighed som indholdsdimension.
Vores svar er, at netop
sprogfagene har en særlig rolle i forhold til at fremme social bæredygtighed
som et væsentligt aspekt af FN’s bæredygtighedsmål.
Sprogfagene bør sigte mod
social bæredygtighed ved at fokusere på udviklingen af elevernes
interkulturelle kommunikative kompetence, for løsningen på verdens kriser
kræver mellemfolkelig forståelse.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
På konferencen var der stor interesse for temaet
bæredygtighed i undervisningsplanlægningen, for deltagerne kunne genkende den
bæredygtighedsudfordring, man står overfor som sproglærer, når man ikke har
tilstrækkeligt med forberedelsestid.
Her blev det diskuteret, hvordan
forskellige undervisningsdesigns og -tilgange kan understøtte en bæredygtig
sprogdidaktik.
Særligt den task-baserede tilgang og dens før-, under- og
efter-task struktur lægger an til genbrug af sprog, ord, fraser, chunks osv.
henover et task-forløbs forskellige faser. Ligeledes diskuterede vi, hvordan
man sikrer, at genbrug og gentagelse af sprog, ord, fraser, chunks osv. kommer
til meningsfuld kommunikativ anvendelse.
Også spørgsmålet om sproglig og kulturel bæredygtighed
skabte debat. Her blev det diskuteret, om sprog og sprogfag for ofte anskues ud
fra et stramt nytteorienteret perspektiv, der handler om kortsigtet økonomisk
merværdi (tysk som relevant handelssprog lige nu) fremfor langsigtede
bæredygtighedsperspektiver (udvikling af alle elevernes sproglige ressourcer
til fordel for elevernes sproglige identitetsudvikling, sproglige bevidsthed,
interkulturelle forståelse osv.).
Desuden blev der sat spot på de udfordringer, der kan være
med at koble sprogfagenes faghæfter, undervisningsmaterialer og afgangsprøver med
det dynamiske kultursyn.
Der var enighed om, at vi sproglærere ønsker os en
sprogundervisning, der bygger på et dynamisk kultursyn, men at det alligevel
kan være vanskeligt at opnå.
Det skyldes i høj grad, at skiftet fra et
traditionelt syn på sprog og kultur udvider mængden af relevante
kulturrepræsentationer og sproglige
varianter enormt, hvilket kan gøre det vanskeligt for den enkelte lærer at
vælge sit stof.
På konferencen åbnedes mange interessante perspektiver, og
der blev ikke fundet nogen klare svar. En ting er vi dog enige om: vi har brug
for en bæredygtig fagfornyelse.
Hvis du vil vide mere
Om de tre dimensioner af bæredygtig sprogundervisning:
Krogager
Andersen, L., Hannibal Jensen, S., Fernández, S.S, Fischer-Rasmussen, A-M.,
Gregersen, A. S, Hattesen Balle, S. & Olsen, M. (2023) Sustainability in language teaching, NOFA9 Book of Abstracts.
Om det dynamiske kultursyn i sprogundervisningen:
Hør Stephanie fortælle og Gro diskutere her.
Om sprogbæredygtighed:
Kristjánsdóttir,
B. (2020). Bæredygtig sprogudvikling og sprogrettigheder. Sprogforum : tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 26(71).
Om
task-baseret sprogundervisning:
Balle, S. H., M.
S. Pedersen & M. Olsen (2016). Hvordan går det med engelsk i 1. og 2.
klasse? Giver det mening? De giver det mening! Sproglæreren 3, s. 24-28
Balle, S. H., M.
S. Pedersen & M. Olsen (2017). Børn som skabere af betydning og mening. Sprogforum 65, s. 71-77
Scarino, A. & A. J. Liddicoat
(2009). Teaching and Learning Languages: A Guide. Carlton South,
Vic.: Curriculum Corporation, s. 45-48