Mange lande i Europa har ligesom Danmark sørget for, at
eleverne får engelsk i løbet af de første år i skolen.
Men kigger man på forskningen, ser det ikke nødvendigvis ud
til, at eleverne bliver bedre til at tale og skrive engelsk, fordi de får det
tidligere.
Det viser en gennemgang, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
står bag.
”Man har haft en ide om, at jo yngre børn er, desto nemmere
lærer de nye sprog”, fortæller chefkonsulent Chantal Pohl Nielsen, der står bag
gennemgangen.
”Derfor har vi været nysgerrige på at finde ud af, hvad det egentlig
betyder, når man fremrykker fremmedsprogsunderundervisningen i skolen”.
Forventningen passer, når man kigger på børn, der lærer
sprog i en naturalistisk sammenhæng. Det betyder, at børnene møder det
nye sprog ofte, i rigelige mængder og i naturlige sammenhænge – for eksempel
fordi et familiemedlem taler et andet sprog.
”I sådan en situation bliver barnet hurtigt dygtigt til det
nye sprog. Men i en klassesammenhæng, hvor eleverne i 1. klasse kun har engelsk
en eller to gange om ugen, er det ikke en selvfølge, at en tidlig start fører
til bedre fremmedsprogstilegnelse på længere sigt”, siger Chantal Pohl Nielsen.
Ældre elever bliver hurtigere dygtige
Danmarks Evalueringsinstituts gennemgang tager udgangspunkt i dansk og
europæisk forskning fra blandt andet Tyskland, Spanien og Schweiz.
Derudover er en række danske forskere indenfor
fremmedsprogsdidaktik blevet interviewet i forbindelse med gennemgangen.
”Det er ikke en udtømmende gennemgang af litteraturen på
området. Men ved at kigge på lande,
der minder om os mener vi, at vi har belæg for at sige noget om tidlig
engelskundervisning”, siger chefkonsulent Chantal Pohl Nielsen.
I gennemgangen har Chantal Pohl Nielsen og hendes kollegaer
også kigget på effekten af at starte senere på sprogundervisningen.
Her viser det sig, at de elever, der får engelsk senere, hurtigt
kommer på niveau med dem, der har fået tidlig sprogundervisning.
”Eleverne i de ældre klasser kan blandt andet allerede læse
og skrive på deres modersmål. Det er en fordel, når de skal lære et nyt sprog.
De ældre elever er kognitivt mere modne og kan derfor drage nytte af den mere
eksplicitte undervisning”, fortæller Chantal Pohl Nielsen.
Tidlig sprogstart er godt for motivationen
Men selvom forskningen peger på, at elever der får engelsk senere, kan
blive lige så gode som dem, der starter tidligt, kan der godt være en fordel
ved at begynde i de mindre klasser.
”Når man starter engelskundervisningen tidligt, vinder man
motivationen. Det kan give eleverne nogle rigtig gode succesoplevelser med i
bagagen”, siger Chantal Pohl Nielsen.
I skoleåret 2021/2022 var 93 til 96 procent af
engelsktimerne i udskolingen varetaget af en lærer med engelsk som
undervisningsfag eller lignende kompetencer.
I 1. klasse var der langt færre faguddannede lærere. Her var
det samme antal kun 66 procent.
”Hvis tidlig sprogundervisning skal give udbytte, kræver det
også fokus på begynderdidaktikken. Det er blandt andet vigtigt at kunne
undervisningsdifferentiere, også i de tidligere år”, siger Chantal Pohl Nielsen.
Engelsk skal også fylde i fritiden
Chantal Pohl Nielsen fremhæver også, at lige meget hvilken alder eleverne har,
kan de nå at lære rigtig meget ved at intensivere sprogundervisningen.
”Der er ikke en klokkeklar konklusion der siger, hvor intens undervisningen skal være,
men forskningen peger på, at en vis intensivitet bør tilstræbes. På skolerne kan
man for eksempel overveje at samle undervisningen i blokke frem for at sprede
den ud”.
Det vil også være en fordel at tænke engelsk ind i andre
situationer end undervisningen, fortæller Chantal Pohl Nielsen.
”Man kan aktivt opfordre elever og forældre til at få
engelsk ind i hverdagen. For eksempel ved at tale engelsk over middagsbordet”,
siger hun.
”Som lærer kan man også overveje, om man kan flette engelsk
ind i andre fag eller på skolens morgensamlinger”.
Vores viden om sprog og sprogtilegnelse er dog ikke
stilstående, understreger Chantal Pohl Nielsen.
”I Danmark møder vi engelsk alle vegne, også i
fritiden. Derfor står vi måske snart i den situation, hvor vi kan stille
spørgsmålstegn om engelsk er ved at ændre sig fra at være et fremmedsprog til
et andetsprog”, siger hun.
Læs hele rapporten om elevers engelskkundskaber.