Anmeldelse

Fagdidaktik i sprogfag

En sprogfagsdidaktisk buffet

Fire kompetente kvinder fra sprogfagsdidaktikkens superliga har skrevet en indføring i ”Fagdidaktik i sprogfag”. Bogen levner ingen tvivl, om at forfatterne ved, hvad de taler om. De ved også, hvad de vil.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hanne Leth Andersen, Susana S. Fernández, Dorte Fristrup og Birgit Henriksens "Fagdidaktik i sprogfag" er en velskrevet, vidende og letforståelig bog, som står ved sit faglige indhold og sit erklærede mål om at være en indføring i sprogdidaktik.

Fakta:

Titel: Fagdidaktik i sprogfag

Forfatter: Hanne Leth Andersen, Susana Silvia Fernández, Dorte Fristrup og Birgit Henriksen

Pris: 199

Sider: 151

Forlag: Frydenlund

Læsningen af bogen er som første tur til en buffet, hvor man fylder tallerkenen med små portioner af lækkerierne på bordet for så at undersøge, hvilke retter man skal have mere af ved næste besøg ved buffetbordet. Man får ikke en fuldfed præsentation, men et glimrende overblik over forskellige didaktiske tilgange.

Bogens syv kapitler beskæftiger sig med hver sin tilgang til sprogundervisningen med henvisninger til forskning og forskere og eksempler på konkret undervisning. Kapitlerne er overskuelige uden at være for overfladiske. Der er inspiration at hente for sproglærere i alle vægtklasser. Har man sin fagdidaktik i hus, minder bogen om, at man skal implementere teorierne i sin planlægning og undervisning. Er man ny på den fagdidaktiske bane, præsenterer bogen hurtigt og letfordøjeligt nogle af sprogdidaktikkens sværvægtere.

Bogen giver konkrete forslag til undervisningsaktiviteter af den klassiske slags. Det betyder, at man selv skal fylde farverne og det lokkende indhold på aktiviteterne, bogen nøjes med at opridse principperne i sine eksempler. En anden læsning af bogen kunne måske hævde, at eksemplerne til brug i undervisningen er noget kedsommelige og uoriginale, men bogen er ikke et undervisningsmateriale, så det er vel tilladt at kræve, at læseren selv tilsætter kreativitet.

Bogens svaghed er, at den både vil præsentere fagdidaktiske teorier, give eksempler til brug i undervisningen og kritisere kedelige vaner i sprogundervisningstraditionen. Men det er også dens styrke, for de to første elementer gør bogen ret let tilgængelig, samtidig med at den ikke er bange for at præsentere de store koryfæer i sprogdidaktikken.

"Fagdidaktik i sprogfag" er en udmærket indføring i sprogfagenes didaktik, skrevet så man kan anvende teorien i sin planlægning af undervisning. Bogen er skrevet til pædagogikumkandidater, den hævder selv et ønske om at henvende sig til alle lærere enten som indføring eller som refleksionsmateriale – og den lever op til sit mål. Så læs den, selvom den ikke giver et bud på næste onsdags engelsktime.