Platforme løber med meddelelsesbogen
Skolerne har fået mere frihed til at udforme den nye meddelelsesbog, så den passer til lokale forhold. Men de fleste vælger læringsplatformenes færdigløsninger, viser en rundspørge til Folkeskolens Lærerpanel.
Halvdelen af landets
folkeskoler har valgt eller er i gang med at vælge den nye meddelelsesbog, som
dette skoleår skal erstatte elevplanerne. Det viser en rundspørge til Folkeskolens Lærerpanel.
Skolerne
er i høj grad sat fri til at udvikle individuelle løsninger, og kravene til
meddelelsesbogen er ganske få: Lærerne skal udarbejde en skriftlig
meddelelsesbog for alle elever fra børnehaveklassen til 9. klasse, fagene dansk
og matematik skal som minimum indgå, og skolerne behøver ikke længere at bruge
digitale læringsplatforme.
Alligevel viser Lærerpanelets svar, at langt
de fleste skoler har valgt læringsplatformenes færdigløsninger i stedet for at
udvikle deres egen model.
83,3 procent af dem, som er i gang med den
nye meddelelsesbog, svarer, at skolen har valgt en digital form hos udbydere
som MinUddannelse, Meebook, Hjernen&Hjertet, Aula og EasyIQ Skoleportal.
Ingen skoler har tilsyneladende valgt en analog meddelelsesbog, og kun 1,7
procent af lærerne i rundspørgen svarer, at skolen har valgt en model, der er
både digital og analog. Og kun to lærere kan fortælle, at deres skole har
udviklet sin helt egen meddelelsesbog.
Formand for DLF’s undervisningsudvalg Regitze
Flannov håber, at skolerne tilpasser platformenes tilbud til den lokale
virkelighed og ikke blot tyer til løsninger, som nogle allerede har
udviklet.
“Reglerne
lægger op til, at der ikke er formkrav. Man kunne starte forfra og tage
udgangspunkt i de forældre og elever, man har, så det kan formes til skolen”,
siger hun og opfordrer skolerne til at gøre sig klar på, hvad de vil bruge
meddelelsesbogen til:
“Man
skal se sådanne præfabrikerede meddelelsesbøger som en løs skabelon. Det
vigtige er, at man indholdsmæssigt tager stilling til, hvilke dele man vil
bruge og hvorfor. Man skal ikke bare flytte ind i systemet, fordi det findes”,
siger Regitze Flannov og advarer i samme åndedrag:
“Vi skal
ikke have skabt et nyt bureaukratisk system, som elevplanerne var, og som vi
alle sammen ønsker at komme væk fra”.
Kommentarerne fra lærerne i Lærerpanelet
viser, at der allerede er stor forskel på, hvordan arbejdet med
meddelelsesbogen opleves.
“Vi har valgt at holde den på det minimum,
som loven foreskriver. Den er forudlavet i vores læringsportal”, lyder det fra
en lærer.
“Den er på 18 kapitler per elev!!!! Hvem
læser alt det. Har brugt meget tid uden for arbejdstid”, skriver en anden.