Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rundt i hallen kører små lysende robotter på baner. Eleverne sidder to og to om en bane og i mellem dem ses de små ekstra-undervisere, som sætter klassekammeraterne i gang med næste opgave og hjælper, når noget er svært. Der er også plads til to af klassens lærere og læringsvejleder Mette Højgård Bertelsen.
Der er seks talent-elever, som har arbejdet nogle gange med robotterne Blue Bots, og de har travlt med at holde klassekammeraterne i gang.
"Vi prøver at kode hele banen. Nu bliver det svært, Freja", siger Laura, der er mini-underviser i dagens arbejde. Freja er helt klar til at kaste sig ud i forsøget. Det går også godt med at få den lille robot fremad og dreje på de første to af banens sving, men så drejer den ud på gulvet i stedet for at blive på banen. Ok, så må de prøve igen.
Kodning træner rækkefølge og systematik
Faget er natur/teknologi, og timerne kommer derfra eller fra dansk og matematik, for det her handler også om tal og bogstaver. Frederik har fx fået robotten til at stave sit navn, og nu er det Ludwigs tur. Entusiasmen er høj.
Distriktsskole Ølstykke består af Maglehøjskolen, der arbejder med robotterne i dag, og så Søhøjskolen, hvor Mette Højgård Bertelsen skal hen med de små Blue Bots senere.
Nemt nok at undervise
"Vi har undervist vores klassekammerater en gang før. Det er nemt nok. Og vi har en rimelig god lærer, der slet ikke skælder ud", forklarer Silas, der er en af de små undervisere.
Lærer Nina Nielsen kigger forbi den lille gruppe. "Er I gode, drenge?", spørger hun. "Det tænkte jeg nok, at I ville være".
Små simple robotter er årets trend på it-messe
Silas skal lige have de to andre drenge til at flytte sig fra banen, så han kan flytte papirbanen. Nu skal de nemlig prøve en anden bane.
"Og så skal der lige noget tape på her", siger Silas og peger ned i hjørnet, hvor Nina Nielsen fluks sætter en bid tape til at holde banen på plads på gulvet.
Det er 5.-klasserne, der har tegnet banerne til Blue Bots-robotterne. De skulle også have undervist 1.-klasserne, men det kan ikke lade sig gøre på grund af corona lige nu.
Talent-elever vælges på test
Mette Højgård Bertelsen og Nina Nielsen fortæller, at skolen bruger standardtest i dansk, matematik og ser på trivselsmålingen, når de vælger gruppen af talent-elever.
"Vi ser på, hvordan de arbejder og på deres sociale kompetencer. På hvordan de forstår tingene fagligt. Der er stor spredning i klasserne. Nogle opfatter meget hurtigt, og det kan være svært for os at fange i undervisningen. Så kommer de måske til at kede sig og bliver urolige. Det her handler om at udfordre alle", siger Nina Nielsen.
Kodning i skolen: Nu kan elever i 7. og 8. klasse også blive en del af ultra:bit
"Alle skal stå på tæer, så de fagligt dygtige og hurtige elever får en ekstra udfordring med at formidle til deres klassekammerater. Når de skal formidle, forstår de selv tingene bedre og de får sproget i spil", siger Mette Bertelsen.
"Det er fantastisk, hvad børn kan, hvis vi har tillid til dem og sætter dem fri".
De forklarer, at der i den ene klasse er nogle hurtigt opfattende elever, som samtidig er meget stille. Men når de skal undervise deres klassekammerater, retter de ryggen og siger noget. De er også gode til lige at stikke en finger i jorden og lægge en plan for kammeraterne og foreslå en anden måde at gøre tingene på.
De små robotter kører på en bane, hvor eleverne skal stave deres navn eller et ord fra den kuvert de har fået. Der er også tal på banen. På en anden bane handler det om at tælle felter frem til robotten skal dreje og komme hele banen rundt med adskillige drejninger før mål. En tredje bane har et hospital og en Netto, hvor man kan køre rundt og måske købe lidt ind eller besøge skadestuen.
Godt I ikke skælder ud
"Prøv lige at komme", siger en pige og tager Laura i hånden. Ved banen arbejder Freja videre alene, for nu har hun lært, hvordan hun får robotten til at køre ligeud og til at dreje. Det svære er, hvilken vej man skal kode den til at dreje. Koncentrationen er høj, mens Freja kravler rundt og følger robotten med spænding.
Matematik-cafe: De studerende prøver kodning
De har prøvet at arbejde med Blue Bots en gang tidligere. Da kørte de imellem stoleben og på en bane med klodser sat op til at markere sving.
Lærerne kalder alle eleverne hen på en bænk i hallen. Mini-underviserne sidder sammen med Mette Bertelsen foran de andre på bænken.
"I har været så gode til at lytte til jeres undervisere, og I har nu prøvet mange forskellige baner. Næste gang skal I have varmt tøj på, for vi skal udenfor med robotterne og lave baner udenfor".
En dreng spørger, hvad kodning er.
"Det er det, I har gjort i dag. I har kodet de små Blue Bots til at køre frem og tilbage og dreje. Man kan faktisk sige, at I har programmeret. Og nu er der 10'er-mad", siger Mette Højgård Bertelsen, og eleverne løber ud af hallen.
Mini-underviserne bliver lidt.
"I har være gode, tålmodige og sat jeres klassekammerater i gang. Og I har ikke skældt ud, netop sådan som vi har talt om, at det skal være. Hvordan synes I selv, det er gået i dag?"
Godt, lyder det. Én fortæller, at der lige var to elever, der ikke arbejdede godt på et tidspunkt.
"Hvad kan I så gøre næste gang"?
"Sige det til en voksen", siger en af de små undervisere.
"Ja, eller hvis I ser, at de to faktisk er færdige med deres opgave, så kan I give dem en ny opgave. Det kan måske hjælpe", siger Mette Bertelsen.
Vigtigt at skifte ramme
Lærerne fortæller, at eleverne er på meget forskellige abstraktionsniveauer, men at de kaster sig ud i opgaverne og prøver. Lykkes det ikke, prøver de igen.
"Der sker noget magisk, når børn underviser børn. De giver en kort besked, ikke alle de dikkedarer og voksensnak, og de kender hinanden", siger Mette Bertelsen.
Nina Nielsen fortæller, at de altid går i hallen eller i et andet lokale, når talent-eleverne skal undervise klassekammeraterne, sådan at der er en ny ramme. I klassen er de klassekammerater. Det er kun her i nogle få lektioner, at talent-eleverne underviser de andre. De omtaler heller ikke elever som talent-elever.
"Netop med robotterne lærer eleverne at træde et skridt tilbage, hvis det ikke går som de havde forventet. Det er svært at gå et skridt tilbage og se, hvad gjorde jeg egentlig og hvordan skal jeg så gøre noget andet. Men kodning af robotterne tvinger dem til den proces, og det er jo lige det, de skal kunne fremover i livet. Fejl er jo bare justérbar læring, træd et skridt tilbage og prøv igen. Det gode ved robotterne er, at de kun gør det, du koder dem til - beder dem om", siger de to.
Foruden 1.-klasserne er der også en gruppe talent-elever i 6.-klasserne. De bliver undervist af Akademiet for talentfulde unge, der er købt til det. Talent-eleverne fra 6. klasse har haft et forløb om mindset og senere skal de besøge Solrød Gymnasium hvor de skal arbejde med krop og kredsløb. Også EU bliver et emne for 6. klasserne. Bagefter skal de undervise deres klassekammerater. Et forløb over i alt halvandet år. Undervisningen foregår en dag om måneden sammen med elever fra andre skoler i landet.
Forløbet i 1. klasse kører over seks lektioner hen over to måneder med robotterne.