Det er afgørende for at få en vellykket skoleudvikling, at vi får god ledelse, sagde Ellen Trane Nørby på dagens konference.

Undervisningsminister: Stærke skoler kræver stærke ledere

Folkeskolen kan lære noget om forældreforpligtigelse af friskolerne, fremhævede undervisningsminister Ellen Trane Nørby, da Rådet for Børns Læring på en konference i dag offentliggjorde formandsskabets årsrapport. Hun kvitterede samtidig for rådets forslag om en national skolelederuddannelse.

Offentliggjort

Ny skolelederuddannelse:

"Formandskabet anbefaler, at ministeren isamråd med parterne på området tager initiativ til at udvikle ennational skolelederuddannelse, hvor skoleledere får opbygget ensærlig lederidentitet, får redskaber til at håndtere den nyevirkelighed og lærer af hinanden."

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en god idé, når Rådet for Børns Læring anbefaler en ny national skolelederuddannelse, det mener Ellen Trane Nørby, der er minister for Børn, Undervisning og Ligestilling.

"Jeg synes, at det er en rigtig spændende idé. Og jeg er enig med jer i, at hvis vi skal have stærkere skoler skal vi også have stærke ledere", sagde Ellen Trane Nørby i sin kommentar til rådets årsrapport, der i dag blev fremlagt på en konference på Østerbro i København. Ministeren fortsatte:

"Det er afgørende for at få en vellykket skoleudvikling, at vi får god ledelse, fer både er inddragende og forplanter sig på hele skolen. Skaber god kultur og god trivsel blandt både lærere og elever og pædagogisk personale. Derfor er det også en af de anbefalinger, jeg ser frem til at arbejde videre med - dermed ikke sagt hvor vi ender. Men jeg synes det er en god og rigtig anbefaling", sagde Ellen Trane Nørby.

Der skal læres af de frie skoler

Udover medløb til ideen om en skolelederuddannelse forholdt ministeren sig til forældresamarbejdet, der var en anden af dagens vigtige temaer.

"Jeg synes, at vi kan lære meget af de frie skoler i forhold til at forpligte forældre langt mere på børnenes tid i lærende institutioner, det være sig skoler eller dagtilbud", sagde Ellen Trane Nørby og uddybede:

"Jeg ved godt, at man ikke fra en folkeskole kan kræve, at forældrene kommer til X antal arbejdsdage, som man kan med en friskole. Men bare fordi man ikke kan det, hvorfor tager vi så ikke en samtale med forældrene den dag, eleverne bliver skrevet op? Hvorfor tager skolelederen ikke en samtale med forældrene og siger: 'Det her er vores mobbepolitik. Det her er vores værdier. Det her er det, som du kan gøre for at bakke mest muligt op om dit barns læring og dit barns trivsel. For at skabe nogle stærke klassefællesskaber'", sagde ministeren og understregede, at hun godt ved, at ikke alle forældre ville være med på den.

"Men hvorfor ikke bruge de 90 procent af forældrene, der vil være en kæmpestor styrke. Og de kan være med til at bakke op om den respekt, der skal være for vores lærere og pædagoger. Og den autoritet, der skal være omkring dem i det daglige læringsmiljø", sagde Ellen Trane Nørby.

Der skal rettes op på børnesygdomme

Hun forholdt sig også til folkeskolereformen.

"Man kan selvfølgelig ikke sige folkeskole uden at sige reform. Vi skal på den ene side skabe ro om skolen, så den kan udvikle sig og finde fodfæste. Men vi er også nødt til at tage os af de børnesygdomme, der vil opstå, og som allerede er opstået. Min tilgang som minister er, at vi skal diskutere de konkrete ting. Og vi skal diskutere det i forpligtende fællesskab med hinanden, så vi kan rette op på de ting, der ikke virker", sagde Ellen Trane Nørby.

Ministeren drog videre, mens debatten fortsatte på Østerbro. Bjørn Hansen, der er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening tog blandt andre ordet:

"Vi har været rundt det sidste års tid og set en mængde skoler. Og vi har set en del skoler, hvor man har kunnet få flere ting omkring reformen til at fungere. Og vi har kunnet se, at hvis skolelederne tager dialogen med lærerne og pædagogerne på skolen og siger, 'vi vil gerne prioritere for der er ikke resurser til at få det hele til at fungere'. Man må prioritere imellem de opgaver, der ligger, så kan man godt få det til at fungere. Og det er skolelederens opgave at prioritere og stå på mål overfor forældre, elever og lærere og sige, at det er det, vi har valgt", sagde Bjørn Hansen. Han anførte, at prioriteringen skal ske i samarbejde med medarbejderne.

Læs mere om Rådet for Børns Lærings årsrapport her:

Rapport: Implementering af reformens indhold halter

Læs hele rapporten via linket til højre.

Læs mere

Årsberetning fra Rådet for Børns Læring (pdf)