Forældre
til børn med langvarigt skolefravær vil gøre alt, hvad de kan, for at hjælpe
deres barn til at få det bedre. Men ofte ramler de ind i modsatrettede bud på,
hvad det vil sige at have med et barn med skolevægring at gøre.
”Forældrene
er ofte handlingslammede. De synes, det er svært at hjælpe barnet, de er kede
af det, og det frustrerer dem at blive mødt af skolen, som synes, at problemet
ligger i hjemmet. Forældrene føler sig mistænkeliggjort: ’I skal sørge
for, at barnet ikke spiller computer hele natten.’ ’I skal sikre, at barnet får
noget ordentligt at spise’. ’Er I ved at blive skilt?’ Vi ser ofte konflikter mellem skole og
forældre, fordi det bliver en kamp om, hvad fraværet skyldes”, siger Frederikke Skaaning
Knage.
Hun
er tidligere PPR-psykolog og forsker nu i skolefravær på DPU. I sit
ph.d.-projekt fokuserer hun især på børnene og de unges grunde til ikke at
ville i skole. Hun har derfor interviewet børn og unge med langvarigt
skolefravær, og også forældre, lærere og pædagoger.
Fravær
har sjældent en præcis årsag
Frederikke
Skaaning Knage drager en parallel til voksne med stressrelaterede reaktioner.
”Vi siger ikke til voksne med stress, at vi lukker deres
mailboks i en uge. Vi siger snarere: ’Vi skal lægge dit arbejde om, men først
skal du sygemeldes’. Men når det handler om børn, har man den pudsige logik, at
når barnet ikke vil i
skole, vil det være godt for barnet at komme derhen. Også selv om forældrene
ikke kan få barnet afsted”.
Samtidig mener både lærere og forældre, at de er nødt til at
finde årsagen til barnets fravær for at kunne handle. Derfor kommer de til at
vente længe, for der er sjældent en præcis årsag. Imens får barnet det værre.
”Barnet beskriver et ubehag, men er ikke specifik om, hvad
det skyldes. Som en pige sagde til mig i et interview, så tror de voksne, at
det handler om én ting, for eksempel dårlige oplevelser med tysk. Derfor
fritager de pigen fra tysk. Men det er ikke sådan, det fungerer. Det er et
sammensurium af årsager, som gør, at det ikke er værdigt for barnet at komme i
skole”, siger Frederikke
Skaaning Knage.
PPR kan tage teten til at hjælpe forældrene
I stedet for at mistænkeliggøre forældrene kan man gøre dem
til eksperter, anbefaler forskeren.
”Situationen ser ofte forskellig ud i skole og hjem, og det
skal man godtage som PPR-medarbejder, så forældrene ikke føler, at de hele
tiden skal overbevise lærerne og PPR om, at det ser anderledes ud for barnet
derhjemme”.
Frederikke
Skaaning Knage laver det tankespind, at PPR-medarbejderen indleder
mødet med at sige til forældrene: ”Hold op, hvor må det være svært for jer.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe jer?”
”Gad vide, hvad det vil gøre ved stemningen, hvis man siger,
at situationen ikke er fed for nogen, så lad os hjælpe hinanden. Jeg var ikke
selv særlig godt til det, da jeg var PPR-psykolog. Jeg gad godt, at jeg havde
handlet anderledes”, erkender hun.
Nødvendigt at træde et skridt tilbage
Forældrenes følelser og bekymringer er reelle, understreger
Frederikke Skanning Knage.
”Hvis man ikke lytter til forældrene, svarer det til, at man
tysser på dem. I stedet skal man sætte sig med dem og finde ud af, hvad der er
svært, og også hvad der fungerer. Hvis den eneste løsning er, at barnet skal i
skole nu, stopper det der, for forældrene har prøvet og prøvet, men det kan
ikke lade sige gøre”.
Fokus bør ligge på, hvad der skal til for at hjælpe barnet i
trivsel, for det kommer man længere med.
”Man er nødt til at træde et skridt tilbage. Hvis man
begynder med at spørge, hvad fraværet skyldes, bliver det hurtigt til: Hvem
peger pilen på? I nogle sager er der en åbenlys grund, for eksempel mobning,
men i de fleste tilfælde fortoner årsagen sig i en gråzone, så man skal vende
mødet til en fælles brainstorm, hvor der er en åbenhed om at få bud på
løsninger på bordet”, siger Frederikke Skaaning Knage.
Alle har et ansvar for at skubbe til udviklingen
Det er skoleledelsens ansvar at få lærerne til at spille med
på en ny tilgang til problemstillingen, mener forskeren.
”Lærere står ofte også i en presset situation, og de er
samtidig bundet af både folkeskoleloven og skolens resurser. Men de skal kunne
håndtere den måde at samarbejde på, som PPR inviterer til”.
Også skoleledelsen skal være med på ideen om at tænke i
anderledes løsningsmodeller og om at invitere forældrene ind i samtalen på nye
måder.
”Alle har et ansvar for at skubbe til udviklingen, ikke kun
PPR, men PPR kan invitere til, at man prøver at finde løsninger fremfor årsag”,
siger Frederikke Skanning Knage.
Det gælder om at tænke bredt
Børn med skolefravær finder ofte tryghed i lidt overraskende
personer, viser Frederikke Skanning Knages forskningsprojekt.
”En pige blev vildt gode venner med en rengøringsassistent,
så måske skal man tænke resurser bredt: Er der en ide i at involvere pædagogen
i sfo’en? Eller en fra parallelklassen? Eller måske skolelederen selv? Det kan
også være, at man kan samarbejde med fritids- eller ungdomsklubben eller en
idrætsforening”.
At få barnet til at trives kan ske andre steder end i
skolen, understreger hun.
”Hvis det lykkes at få barnet til at melde sig til
programmering i ungdomsskolen, skal man se det som et skridt på vejen fremfor
at konkludere, at det ikke har noget med skolen at gøre. Målet er at få barnet
tilbage i skole, men man er nødt til at tænke pragmatisk, for det nytter ikke
at presse barnet”, siger Frederikke Skanning Knage.