Andelen af ikke-læreruddannende i folkeskolerne er omtrent fordoblet siden 2012.
Grafik: Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Ny trist udvikling: Nu er 19 procent af lærerne ikke læreruddannede
Siden 2012 er andelen af lærere uden en læreruddannelse steget fra knapt 10 til 19 procent. På fredag har Danmarks Lærerforening indkaldt til høring på Christiansborg om problemet, som lærernes formand kalder for "alvorligt og ikke holdbart".
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har endnu engang i samarbejde med Danmarks
Lærerforening undersøgt uddannelsesniveauet blandt personer, der
er ansat i lærerstillinger i en kommunal grund- eller specialskole.
Trods
intentioner om det modsatte er andelen af ikke-læreruddannede endnu engang
steget.
Denne gang med et enkelt procentpoint til 19 procent. Men det er en
fortsættelse af tendensen, hvor andelen af ikke-uddannede lærere bare er steget
og steget siden 2012, hvor den var knap 10 procent.
Siden 2012 er antallet af læreruddannede faldet med 3.550
personer, mens antallet af ikke-læreruddannede er steget med omkring 4.500
personer.
Stigningen i antallet af ikke-læreruddannede er primært sket blandt
personer med en gymnasial uddannelse, men der er er også kommet flere ikke-læreruddannede
lærere med en lang videregående uddannelse i lærerstillinger.
”Vi ser flere og flere undervisere uden læreruddannelse i
folkeskolen. Størstedelen af dem er vikarer eller andre, der højst har
studentereksamen med i bagagen. Det er alvorligt
og ikke holdbart, for vi
ved, at læreren er nøglen til at sikre både trivslen og elevernes udbytte af
undervisningen. Det er en kompleks opgave at undervise, og det kræver en læreruddannelse
at stå med det ansvar,” siger formand i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov
Madsen om det nye notat.
Store regionale forskelle
Der er store regionale forskelle. Andelen af ikke-læreruddannede lærere er
generelt højest i det østlige Danmark.
I flere kommuner er det omkring hver
tredje lærer, der ikke er læreruddannet. I den modsatte ende af skalaen finder
man Silkeborg, Hjørring og Aalborg, hvor kun mellem 5 og 7 procent af lærerstillingerne
er besat af en person uden en læreruddannelse.
”Lokalt ser vi nogle tal, der ligger skyhøjt. Der ligger et
stort ansvar ude i kommunerne for at gøre en målrettet indsats for at tiltrække
og fastholde uddannede lærere til undervisningen, som jo faktisk er et krav i
folkeskoleloven,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Høring skal sætte fokus på problemet
De manglende lærere i lærerstillinger er grunden til, at Danmarks
Lærerforening sammen med Skolelederforeningen, KL og folketingsmedlem Astrid
Krag (S) på fredag er vært for en høring på Christiansborg om rekruttering og
fastholdelse af lærere i folkeskolen.
Her vil forskere, politikere, lærere, skoleledere
og repræsentanter fra kommunerne komme med bud på, hvordan lærermanglen kan
løses.
Gordon Ørskov Madsen peger på, at løsningerne skal findes
ved at gøre lærerfaget og arbejdet i folkeskolen attraktivt for de unge.
Han mener desuden, at der er behov for et større fokus på at fastholde de erfarne lærere, der i
stor stil forlader skolerne – og på at få nogle af de mere end 28.000 lærere,
der i dag arbejder uden for folkeskolen, tilbage.
I sidste ende understreger
han, at det er samme håndtag, der skal drejes på. For lærerne har brug for bedre arbejdsvilkår og muligheder for at løfte opgaverne.
”Skal vi knække kurven, handler det om at gøre lærerarbejdet
mere attraktivt og sikre større overskud i hverdagen. Når vi spørger lærere,
der har forladt folkeskolen, hvad der fik dem til at kaste håndklædet i ringen,
svarer de typisk, at rammerne gør det umuligt at være den lærer, man gerne vil".
"Der er simpelthen for lidt tid til at løse de mange og komplekse opgaver, der
ligger i lærerarbejdet. Skal vi lykkes med at tiltrække og fastholde de
uddannede lærere, kræver det mere tid og større overskud, og det handler i bund
og grund om investeringer i folkeskolen,” siger Gordon Ørskov Madsen.