Debat

DLF mener: Styrk lærerprofessionen

Offentliggjort

Der er et fornyet behov for at anerkende og styrke lærerprofessionen samt tydeliggøre lærernes og børnehaveklasseledernes arbejde. Et behov, som DLF har fokuseret på med fejringen af foreningens 150-års jubilæum, og som sættes højt på dagsordenen på årets kongres.

Da politikerne præsenterede deres folkeskoleudspil tidligere i år, fulgte der mange pæne ord med om lærerne, og statsminister Mette Frederiksen (Socialdemokratiet) udtrykte stor tillid til lærerne i sin åbningstale i Folketinget i 2023. Det er vi glade for, men pæne ord skal altså følges op af handling for at anerkende og understøtte lærerprofessionen.

Et eksempel fra denne sommer har været DLF’s kamp for, at man skal være uddannet lærer, når man varetager undervisning i folkeskolen. Det ville regeringen pludselig gøre op med, så for eksempel pædagoger med loven i hånden kunne undervise de elever, der har det sværest, med ekstra undervisning i dansk og matematik.

Det lykkedes heldigvis DLF at overbevise alle parter om uddannelseskravets vigtighed, men eksemplet viser behovet for at skabe en større forståelse for og tillid til lærerens arbejde.

At lærerne gennem undervisning løfter elevernes faglige udvikling. Skaber grundlaget for identitetsudvikling og højner den kulturelle forståelse. Det, vi kalder dannelse. Og samtidig viser vejen til nære fællesskaber og forståelsen for de store fællesskaber.

At kunne lykkes med denne opgave spiller ind i løsningen af mange af tidens kriser. Alligevel har de seneste års fokus på mistrivsel blandt børn og unge betydet en højere grad af ”psykologisering” af folkeskolen og fokus på andre fagligheder i skolen. Den udvikling understreger behovet for at styrke synet på lærerprofessionen.

Heldigvis peger meget i den rigtige retning: Bevægelsen væk fra overstyringen af folkeskolen til et fokus på fagligt indhold og undervisning. Den nye læreruddannelses fokus på praktik med skolen og lærerne som meduddannere.

Vi ser fagfornyelsen og udviklingen af nye fagplaner som en ny god anledning til, at vi som lærere formulerer vores ambitioner og forventninger til lærerrollen.

Gordon Ørskov Madsen og Niels Jørgen Jensen, formand og næstformand for DLF

Som lærere skal vi stå sammen kollegialt. Begejstres, når vi lykkes med vores undervisning. Tale åbent med hinanden om det, der virker, og om det, der er vanskeligt. På skolerne skal der findes tid og anledninger til den pædagogiske samtale.

Vi ser fagfornyelsen og udviklingen af nye fagplaner som en ny god anledning til, at vi som lærere formulerer vores ambitioner og forventninger til lærerrollen.

Vi skal gribe og forstærke mulighederne for at tale om undervisning og folkeskolens formål for at stå stærkt og tydeligt i forhold til omverdenen. Vi skal stå sammen og ikke lade os vælte omkuld af nye trends og udviklingsprojekter defineret uden for skolen, men insistere på, at løsningerne ligger i lærernes håndværk.

Politikerne skal – ud over tillidsfulde ord – understøtte lærernes arbejde med investeringer og handling, der er med til at styrke vores lærerprofession og danne grundlaget for en stærk folkeskole.