Faglige foreninger

De 27 faglige foreninger samles to gange om året i DLF’s sekretariat i København, hvor repræsentanter for Lærerforeningen bliver inviteret med, fortæller Regitze Flannov, forkvinde for DLF’s undervisningsudvalg.

DLF: Derfor er de faglige foreninger vigtige

Fagforeningen DLF og lærernes faglige foreninger er to meget forskellige ting, og de faglige foreningers styrke ligger netop i deres uafhængighed, forklarer Regitze Flannov, forkvinde for undervisningsudvalget i DLF.

Offentliggjort Sidst opdateret

Godt hver tredje lærer i Folkeskolens undersøgelse har aldrig været medlem af en faglig forening. Og særligt én forklaring går igen: 66 procent svarer, at de mener, det er nok at være medlem af Danmarks Lærerforening (DLF).

Men fagforeningen og de faglige foreninger er to meget forskellige ting, understreger forkvinden for DLF’s undervisningsudvalg, Regitze Flannov.

”Danmarks Lærerforening arbejder for medlemmernes arbejdsvilkår, løn og faglige muligheder. Vi ser på folkeskolen som helhed, mens de faglige foreninger har fokus på det enkelte fag”, siger hun.

Danmarks Lærerforening har en samarbejdsaftale med de 27 faglige foreninger. Den til trods er det vigtigt, at der er vandtætte skotter mellem dem og fagforeningen, understreger Regitze Flannov.

”Deres styrke ligger også i, at de er uafhængige. De faglige foreninger bliver for eksempel inviteret med i ministeriets faggrupper. Her tror jeg, det er meget vigtigt, at det står meget klart, at det netop ikke er fagforeningen, men den faglige forening, man har med til bords”, siger hun.

Kommer med input til fagforeningen

Samarbejdet indebærer blandt andet, at DLF samler foreningernes høringssvar til ny skolelovgivning og vedlægger dem som bilag til Lærerforeningens eget høringssvar.

”Det må endelig ikke forstås på den måde, at de er en del af Lærerforeningens høringssvar. Det er de ikke. Der er nuanceforskelle og endda uenigheder. Og det er kun sundt og godt. De faglige foreninger ser ind i skolen via deres fag, mens vi har det mere overordnede blik”, siger Regitze Flannov.

Nogle gange er vi helt på linje. Men der kan også være tilfælde, hvor vi ikke er det, fordi de faglige foreninger har nogle særinteresser, mens vi har et helhedsblik.

Regitze Flannov, forkvinde for undervisningsudvalget i DLF

Samarbejdsaftalen indebærer også, at de faglige foreninger to gange om året holder fællesmøde i DLF's sekretariat i København. Foreningerne står selv for dagsordenen, og tjansen som arrangør går på skift. En eller flere repræsentanter for Danmarks Lærerforening er inviteret til møderne.

Hver faglig forening har desuden et medlem af DLF’s undervisningsudvalg som kontaktperson. På den måde kan Lærerforeningen holde sig orienteret om, hvad der rører sig på fagspecifikke områder, og de faglige foreninger kan komme med input til fagforeningens arbejde, forklarer Regitze Flannov:

”Nogle gange er vi helt på linje. Men der kan også være tilfælde, hvor vi ikke er det, fordi de faglige foreninger har nogle særinteresser, mens vi har et helhedsblik. Men uanset hvad skader det aldrig at orientere sig i, hvad de faglige foreninger tænker. Vi er kun interesserede i, at de er både stærke og sunde”.