Kongressen er DLF's højeste myndighed. På dette års kongres var der endnu en gang forslag om kun at holde kongres hvert andet år, men blandt andre Lærerstuderendes Landskreds’ Caroline Holdflod Nørgaard argumenterede imod, og forslaget fik ikke de nødvendige to tredjedeles flertal.Foto: Marine Gastineau
“Find nu for pokker de penge”
Et flertal på Lærerforeningens kongres insisterede på at tale med store bogstaver til politikerne på Christiansborg om deres ansvar for inklusionsudfordringen. Og så blev det heller ikke denne gang, at kongressen samlede stemmer nok til at skære ned på antallet af kongresser.
“Mange af vores
elever falder igennem nettet og bliver ikke samlet ordentligt op. Hvad kan vi
som lærere gøre, når det eneste saliggørende er at få den næste åndssvage
legopokal med hjem til trofæskabet?”
Annonce:
Den ene efter den anden gik de på
talerstolen. Frustrerede over på én gang at skulle præstere lidt bedre end
sidste år og lidt bedre end naboskolen i pokalkonkurrencer, ved eksamensbordet
og i de nationale test og samtidig håndtere afmægtige og udadreagerende børn med
metoder fra psykologiens verden som low arousal og emotion coaching.
For flertallet på Lærerforeningens kongres
den 8. og 9. november i København var det ikke nok at debattere
inklusionsudfordringerne og aftale, hvordan Danmarks Lærerforening (DLF) vil arbejde
for at få tilført flere resurser til opgaven.
De delegerede følte, at
foreningen skylder medlemmerne at tale med meget store bogstaver til
politikerne på Christiansborg. Og stik imod rådet fra Lærerforeningens
hovedstyrelse og formand Gordon Ørskov Madsen vedtog flertallet en resolution
rettet direkte til det nyvalgte folketing.
“Se nu at
tage det ansvar, som I er blevet givet. Find nu for pokker de penge til
folkeskolen, så vi ikke skal blive ved med at se på den her udsultning af både
almen- og specialområdet”, som formand for Århus Lærerforening Dorthe Ryom
Fisker opsummerede budskabet i resolutionen.
Annonce:
Samarbejde og spidse ord
Gordon Ørskov syntes,
tonen var lovlig aggressiv, men formanden for hans egen kreds hjemme i Aarhus
påpegede, at hun sagtens kan have et godt samarbejde med politikerne i byrådet,
selv om hun indimellem må være lidt spids over for dem.
“Det var en fantastisk god debat, som har
skærpet vores fokus på, hvor vigtig inklusionsopgaven er – ikke bare for
eleverne i folkeskolen, men også for lærerne”, konstaterer DLF’s formand over
for Folkeskolen efter
kongressen.
“Det er en kæmpe opgave for de fagprofessionelle og en stor
samfundsopgave – men også en hovednøgle til at forbedre vilkårene for at være
lærer”.
Annonce:
Lærerformanden tager nu både det store inspirationsmateriale til det lokale
samarbejde om inklusion, som han selv tog initiativ til på sidste års kongres, og de kongresdelegeredes
frustrationer med ind i samarbejdet i Sammen om skolen.
“Jeg er
enig i, at man godt kan have et godt samarbejde, samtidig med at man taler med
store bogstaver. Og jeg udtaler mig bestemt også på en direkte måde i Sammen om
skolen. Og nu er det min forpligtelse at gøre alt, hvad jeg kan for at
gennemføre alt det, vi har vedtaget på kongressen”, understreger Gordon Ørskov.
Han vil tage fat på arbejdet ad to spor:
For det første i
Sammen om skolen – det partnerskab, som den afgående undervisningsminister
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har etableret med
Lærerforeningen, Skolelederforeningen, KL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Danske Skoleelever, BUPL og alle folkeskoleforligspartierne – og som alle
partier er så begejstrede for, at det forventes at fortsætte, når en ny
regering er trådt til.
Annonce:
“Vi er i
gang med et grundigt arbejde med problemerne og har blandt andet konstateret,
at Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i kommunerne bruger masser af tid på
pædagogisk psykologiske vurderinger af børn, som siger, hvad de børn har brug
for – og så bliver det ikke sat i værk! Så nu skal der fokus på handlingsdelen
– for pokker, vi opfylder jo ikke engang folkeskoleloven og giver eleverne det
tilbud, de har retskrav på!”
Investering i børn og unge
Når elever med særlige behov ikke får den støtte,
de har brug for og krav på, handler det selvfølgelig om penge. Og det er det
andet spor:
“Man skal ikke betragte udgifterne til
inklusionsopgaven, altså til at sikre, at alle børn bliver mødt af et
undervisende fællesskab, som ‘udgifter’. Det er investeringer”, lyder det fra
lærerformanden.
Annonce:
“Det er vigtigt, at vi får vist sammenhængen mellem det, der
sker i børns og unges liv nu, og det, der sker på den lange bane – regningen
kan jo blive enorm, hvis flere skal på offentlig forsørgelse resten af deres
liv”.
Gordon Ørskov Madsen nægter at anerkende
præmissen om, at pengene ikke er der.
“Det er præcis som den grønne omstilling. Der
bliver investeret milliarder, som man først forventer at få afkast af om 20-30
år. Men det er klart, at det kræver, at vi kan dokumentere, at investeringen
kan betale sig”.
Dét sprogbrug medførte også lange
diskussioner i kongressalen på Tivoli Congress Center. Et forlag til en
kongresvedtagelse, der satte økonomiordet “investering” i samme sætning som det
humanistiske ord “dannelse”, var mere, end mange af de delegerede kunne leve
med.
“Jamen, det forstår jeg godt, for det lyder
jo, som om børn og unge ikke er værdifulde i sig selv, som om de bare skal ses
som produktionsapparater. For os handler det om at skabe et bedre liv og en
følelse af at høre til i et fællesskab. Men også om at få en uddannelse, så de
ikke får en selvopfattelse af, at de ikke duer til noget. Det er jo
definitionen på dumt at spare på”, siger Gordon Ørskov Madsen.
FORTSAT LANDSVALG TIL HOVEDSTYRELSEN
En gruppe lærerkredse på Sjælland
lovede på sidste års kongres at stille forslag om en ny måde at vælge
hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening på. Og det gjorde de med et forslag om
et geografisk opdelt valg, hvor man fører valgkamp lokalt, i stedet for at
lokalkredsene går sammen om at forsøge at få en kandidat valgt lokalt.
Men på kongressen gav flere udtryk
for, at en geografisk valgt hovedstyrelse i alt for høj grad vil repræsentere
landsdelene, og debatten endte med, at forslagsstillerne trak deres forslag
tilbage.
"Nu har vi givet det et forsøg, og vi
håber, andre vil tage det op, så vi kan finde en løsning", sagde
formand for Greve Lærerforening Tina Beck-Nilsson.
“Men vi kan ikke nøjes med en humanistisk
tilgang, for fokus hos politikere og økonomer er hele tiden på arbejdsudbud. Vi
kan ikke bare sidde og vente på, at alle forstår vores argumentation”.
Kompromiset på kongressen blev, at Lærerforeningen
vil arbejde for “at øge investeringerne i de samfundsinstitutioner og på de
arbejdspladser, der er fundamentet for dannelsen og uddannelsen af børn og
unge, og derigennem styrke folkeskolen som ‘det naturlige førstevalg’ og
forbedre medlemmernes arbejdsvilkår”.
Ret til efteruddannelse
Endnu en gang blev
det også til et opgør mellem Lærerforeningens daglige ledelse og så den højeste
politiske myndighed, kongressen, om lærernes efteruddannelse.
Op til adskillige
overenskomstforhandlinger har hovedstyrelsen ønsket at stille krav om en ret
til kompetenceudvikling til lærerne, og lige så mange gange har kongressen
afvist ideen, med den begrundelse at det er arbejdsgiverens pligt at
vedligeholde medarbejdernes kompetencer og ikke noget, lærerne selv skal
medfinansiere med overenskomstmidler.
På kongressen i denne måned var det på
forhånd gjort klart, at overenskomstkrav slet ikke var på dagsordenen – de skal
nemlig først vedtages næste år. Men i sammenhæng med diskussionen om, hvordan
Lærerforeningens forskellige led kan arbejde for at forbedre rammerne om et
godt arbejdsliv, lagde hovedstyrelsen op til “at afsøge alle muligheder for at
fremme alle medlemsgruppers adgang til kompetenceudvikling og efteruddannelse”.
“Kompetenceudvikling er ikke alene et ønske
fra medlemmerne. Det er ikke bare noget, vi godt kunne tænke os. Det er et
samfundsbehov”, sagde Gordon Ørskov Madsen fra talerstolen, og sammen med
formand for overenskomstudvalget Morten Refskov påpegede han, hvor mange lærere
der selv lægger både tid og penge i efteruddannelse, fordi kommunerne ikke
prioriterer det.
Alligevel mente flere delegerede ikke, at det
er et problem, som DLF skal bruge kræfter på at løse.
Formand for Gladsaxe
Lærerforening Thomas Agerskov påpegede, at lærere og tillidsrepræsentanter i
dag skal forhandle med deres skoleleder lokalt på skolen om, hvor mange timer
de skal undervise, og hvor meget tid de har til at forberede undervisningen.
“Det bliver svært for medlemmerne at forstå,
at det lige præcis er kompetenceudvikling, man skal sørge for at sikre
centralt”, sagde Thomas Agerskov.
Hovedstyrelsens formulering blev vedtaget.
Men om ret til efteruddannelse så bliver et egentligt overenskomstkrav i 2024,
bliver først afgjort på næste års kongres.
Suger politisk energi
Og der bliver kongres
igen næste år. Og næste år igen. For der var ikke medvind nok til endnu en
genganger på kongressens dagsorden, nemlig forslaget om at skære ned til kun at
holde kongres hvert andet år.
Denne gang kom forslaget ikke fra hovedstyrelsen,
men fra en række kredse med formand for Aalborg Lærerforening Karsten Lynge
Simonsen i spidsen. En afstemning ved
håndsoprækning gjorde det klart, at selv om en stor del af de delegerede er med
på ideen, er man ikke i nærheden af de krævede to tredjedeles flertal.
Dét ærgrer Gordon Ørskov Madsen. For den
årlige kongres er ikke kun en økonomisk belastning og opslidende for både
politikere og DLF’s sekretariat.
For ham er problemet først og fremmest, at
planlægning af og fokus på næste kongres suger politisk energi, som han hellere
vil bruge på nytænkning af måder at engagere lærerne på over hele landet:
“Vi har et
stort behov for at udvikle den måde, vi arbejder på. Hele arbejdet med
arbejdstidsaftalerne viser betydningen af en stærk lærerorganisering på hver eneste
skole og arbejdsplads. Der skal være plads og energi til at diskutere
pædagogiske prioriteringer, så lærerne kan give ledelsen input. Det gælder for
eksempel også i arbejdet med et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem, hvor
elevplanerne skal erstattes af meddelelsesbøger, man lokalt skal tage stilling
til”.