DLF mener: DLF støtter vores britiske kollegaer
Lærerne i Storbritannien strejker for mere i løn
og for bedre arbejdsforhold. Lærerne fortæller om flere og flere elever i
klasserne på grund af nedskæringer, og om at det bliver sværere og sværere at
rekruttere uddannede lærere til skolerne på grund af dårlige arbejdsforhold og
en løn, der slet ikke følger med inflationen.
TUC, de britiske fagforeningers
hovedorganisation, har opgjort lønnen for en gennemsnitlig offentligt ansat
til, hvad der svarer til 1.700 kroner mindre om måneden end for ti år siden.
Regeringen har foreslået en lønstigning på cirka fem procent, men da priserne
stiger med cirka ti procent, er det forslag blevet afvist af såvel lærernes som
andre offentligt ansattes fagforeninger.
1. februar var mere end halvdelen af skolerne
i England lukket, fordi over 100.000 lærere strejkede, og ifølge BBC har
strejken omfattet i alt op mod en halv million lønmodtagere – lærere,
sygeplejersker, ambulancereddere og togpersonale. De omfattende
arbejdsnedlæggelser er fortsat gennem februar måned, og lærernes fagforeninger
har varslet strejker igen 28. februar.
Vi ved,
at det er svært at lade elever og forældre i stikken for at strejke. Det er den
sidste udvej, når alt andet er forsøgt, men vores engelske kollegaer har set
sig nødsaget til at markere, at der skal skrides ind “to save our schools”. De er ganske enkelt
bekymrede for undervisningens kvalitet i fremtiden, hvis der ikke tages et
stærkere politisk ansvar for, at det bliver attraktivt at arbejde som lærer.
Beslutningen om at gribe til strejker er taget på baggrund af overvældende
flertal blandt lærerne. Omkring 90 procent stemte for at strejke i begge de to
store britiske lærerfagforeninger.
I DLF har vi sendt en støtteudtalelse til
vores britiske kollegaer. Vi
skriver blandt andet: “Well educated teachers are the cornerstone of our
education systems, and without quality in education there can be no
well-functioning societies and, in the end, no real democracy. Your government
refuses to engage constructively in negotiations with you, and that is a big
mistake”.
Gode skoler
med høj kvalitet i undervisningen kan kun opnås, hvis der er et godt og
tillidsfuldt samarbejde mellem myndigheder og lærernes organisation. Det burde
være indlysende, men i stedet for at møde de britiske fagforeninger i reelle
forhandlinger gennemfører den britiske regering i disse dage en lov om et
minimumsniveau for offentlig service, som reelt betyder, at man i højere grad
risikerer fyring, hvis man deltager i en strejke. Den lov mødes også med
protester i de kommende dage.