Debat
Danmarks Lærerforening bør organisere de mange vikarer, som varetager en opgave for skolen, mener Pia Thorsen, medlem af Thy-Mors Lærerkreds.
Foto: Lena Angioni
Debat: De løstansatte vikarer skal med i fagforeningen
På skolerne er brugen af løse vikarer vokset. Alligevel er de ikke med i DLF. Det bør de være, mener Pia Thorsen fra Thy-Mors Lærerkreds.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Fagbevægelsen er nødt til at opfinde kollektive løsninger for
det voksende prekære arbejdsmarked.
På skolerne er brugen af løse vikarer vokset. Ofte er det
unge på sabbatår eller dimittender, der er nødt til at have flere småjobs på
0-timers kontrakter for at kunne forsørge sig.
Prekariatet er klassen, der hænger yderst på arbejdsmarkedet
uden udsigt til fast job og en stabil indtægt. Prekariatet har meget få, eller
slet ingen, rettigheder. I kampen for ordentlige forhold til lærere og
forsvaret af lærerfaget, bliver de uforskyldte ofre og står alene tilbage på
perronen.
I modsætning til vores kollegaer i de pædagogiske fagforeninger og
FOA, organiserer DLF ikke vikarerne. På trods af, at de løser en opgave for
skolerne og varetager undervisning, inviteres de ikke ind i det faglige
fællesskab.
Måske vil det i udgangspunktet være en udgift at organisere vikarerne,
men i længden vinder fagbevægelsen på, at organiseringsgraden samlet set
vokser.
Derfor er min opfordring til Danmarks Lærerforening, at vi
skal organisere de løst ansatte vikarer i folkeskolen. Hjælp dem med at lave
klubber, hjælp dem med at kræve rettigheder som f.eks. løn under sygdom, hjælp
dem til at mærke og forstå nødvendigheden af solidaritet. Hjælp dem ind i
fællesskabet.
Svar fra Thomas Andreasen, formand for arbejdsmiljø-og organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening
Først og fremmest vil jeg
gerne takke Pia Thorsen for perspektiverne og engagementet for at hjælpe flere
ind i fællesskabet.
Vi deler i DLF’s
hovedstyrelse til fulde ønsket om et organiseret arbejdsmarked med ordentlige
løn- og arbejdsvilkår, og vi arbejder for et arbejdsmarked med tydelige,
faglige organisationer med bred tilslutning fra arbejdstagerne.
Vi har et
fælles mål i fagbevægelsen om at øge organisationsgraden, så fagbevægelsen også
er relevant for de kommende generationer. Her ved vi, at det er vigtigt at få
de unge ind i fagbevægelsen tidligt, da en tidlig relation gør det mere
sandsynligt, at man også er medlem senere i livet – uanset om man skifter
profession.
Vi ser med stor bekymring på
den stigende brug af uuddannede løst ansatte vikarer i folkeskolen, da vi har
et klart mål om, at det skal være uddannede lærere, der underviser i
folkeskolen. Vi følger derfor udviklingen tæt, bl.a. ved at undersøge omfanget
af midlertidige ansættelsesforløb og ansatte med få timer - herunder organisationsgraden
for disse grupper.
Folkeskoleoverenskomsten er
en funktionsoverenskomst, der omfatter alle, som underviser i folkeskolen.
Timelønnede lærere i folkeskolen - f.eks. tilkaldevikarer - er i dag omfattet
af læreroverenskomsten og derfor også berettiget til medlemskab af DLF. Vi
kommer i DLF til at se nærmere på, hvilket fællesskab vi kan og skal være for
disse grupper. Her vil vi tage Pia Thorsens perspektiver med i det videre
arbejde.
Herudover arbejder vi på
flere fronter med indsatser i forhold til rekruttering og fastholdelse af
lærere i folkeskolen. I samarbejde med skolelederne opfordrer vi fx vikarer til
at påbegynde læreruddannelsen, og sammen i fagbevægelsen har vi en vigtig
opgave i at styrke rekrutteringen til læreruddannelsen, professionsuddannelserne
og den offentlige sektor.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.