Digitale lærebøger er ikke omfattet af Copydan-aftalen. Hvis lærere ønsker at sammensætte et digitalt undervisningsmateriale til deres elever, er de derfor nødt til at scanne en almindelig lærebog ind og derefter dele den digitalt med eleverne. DLF er kritiske over for den nuværende model.
Sean McEntee
Lærere må ikke frit bruge digitale lærebøger
Copydan-aftalen, som sikrer, at lærerne frit kan bruge op til tyve sider af en lærebog uden at skulle betale ekstra for det, gælder ikke for digitale lærebøger. Det betyder, at lærerne må fotokopiere fra en almindelig lærebog, men ikke fra en bog i digitalt format. Risikoen er, at lærere bryder loven uden at vide det, og DLF ønsker at modernisere aftalen.
Sådan er Copydan-aftalen
Grundskoler med 0.-10. klasse kan mod betaling af 199,89 kronerom året pr. elev få lov til frit at kopiere op til 20 procent - doghøjst 20 sider - af en lærebog, som er omfattet afCopydan-aftalen.
For i alt 222,11 kroner pr. elev om året, kan skolerne desudenfå ret til at indscanne 20 procent - op til 20 sider - af enlærebog og dele den digitalt, for eksempel via skolensintranet.
Lærebøger som er købt i digitalt format er ikke omfattet afCopydan-aftalen.
Du kan læse mere om aftalen på tekstognode.dk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis din skole hører under Copydan-aftalen, har du som lærer lov til at kopiere tyve procent af en lærebog - dog ikke mere end tyve sider - til brug i din undervisning. Mod et mindre tillæg kan du også få ret til at scanne en lærebog ind og dele den digitalt med eleverne, for eksempel på intranettet. Er bogen til gengæld købt i et digitalt format, for eksempel som en pdf-fil, må den ikke kopieres til eleverne. Det er der en meget simpel grund til: Copydan-aftalen gælder ikke for digitale formater. Nikolaj Kløve Schnurre, souschef på Højby Skole ved Odense er frustreret over de restriktioner, udeladelsen af digitale lærebøger i Copydan-aftalen medfører for lærerne. "Nogle digitale læremidler åbner jo et helt nyt univers for eleverne. Og de læremidler er lidt en anden diskussion. Men når det handler om elektroniske lærebøger, der præsenterer det samme stof som i en traditionel lærebog - dog nogle gange på en lidt lækrere måde - så er det ærgerligt, at man som lærer ikke har de samme muligheder som med en traditionel lærebog," siger han.
Aftale spænder ben for ny it-læring Ofte har Højby Skole både fysiske og digitale udgaver af deres lærebøger. Og mens lærerne har ret til at scanne den fysiske lærebog ind på computeren og dele den digitalt med eleverne, må de ikke dele den elektroniske udgave af selvsamme bog. "De digitale sider kunne nemt puttes ind i Meebooks ipad-applikation eller noget lignende. Men som reglerne er i øjeblikket, har vi - hvis vi vil bruge dele af de elektroniske lærebøger - ikke andet valg end at købe hele pakken. Og så støder vi meget hurtigt ind i nogle økonomiske begrænsninger," siger Nikolaj Kløve Schnurre Han undrer sig over, at Copydan-aftalen ikke understøtter de nye it-fokuserede læringsformer. "Helt grundlæggende er jeg overrasket over, at Copydan ikke er på forkant med den udvikling, som jo allerede er her. Jeg mangler et fremadrettet perspektiv. Det ville være en kæmpe fordel for lærerne, hvis den problemstilling blev løst, så det både lovmæssigt og teknisk kunne blive muligt," siger han.
Nu kommer de første 50 millioner til digitale læremidler
DLF: Aftalen skal moderniseres Bjørn Hansen, Formand for Skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, ser den nuværende aftale som en klar begrænsning af lærernes materialevalg i undervisningen. "Det indikerer, at Copydan-aftalen bør genforhandles med henblik på at gøre den mere fleksibel og anvendelig for lærerne i forhold til digitaliseringen," siger han. Udeladelsen af digitale lærebøger i Copydan-aftalen medfører desuden en risiko for, at der er lærere, som bryder loven uden at vide det. "I forhold til Copydan-aftalen, er der slet ingen tvivl om, at lærerne kan tro, at reglerne for lærebøger i digitale formater er de samme som reglerne for de fysiske lærebøger," vurderer Bjørn Hansen. Ny aftale er langt væk De digitale formater har åbnet for en ny indtjeningsmulighed for forlagene. Det er blevet teknisk muligt atsælge enkelte dele af et værk separat, for eksempel en lærebog. Den model vil i princippet kunne give forlagene større indtjening end hvis deres digitale lærebøger vra med i Copydan-aftalen.
Forlag kæmper om lærernes it-millioner
Imidlertid har det vist sig at være både dyrt og besværligt for forlagene at udvikle platforme, hvor man kan sælge små dele af bestemte digitale værker. På den baggrund er forlagene blevet mere åbne for at kigge på, hvordan man kan indlemme de digitale formater i Copydan-aftalen. "I efteråret 2012 indledes der dialog med folkeskolerne om nye aftaler, og en af de ting dialogen kommer til at handle om er behovet og mulighederne for kopiering af digitale læremidler," fortæller Christine Bødtcher-Hanse, direktør i Forlæggerforeningen, som er med til at fastsætte Copydan-aftalen med skolerne.
Lærerne skal dog ikke forvente, at der kommer en ændring i aftalen lige foreløbig af den grund. En ændring af de eksisterende aftaler, kan nemlig blive en særdeles lang proces, hvor blandt andet skoleforeningerne og KL skal inddrages.
Tilbage på Højby Skole efterlyser souschef Nikolaj Kløve Schnurre en ny aftale, som understøtter brugen af it og digital læring. "Når vi har en national digitaliseringsstrategi om, at vi skal være foregangsland inden for it, så synes jeg, man skal sørge for at lave de rammer og aftaler, som gør det muligt i praksis," siger han.