Lærerprofession.dk klar til prisuddeling for tredje gang
Niveauet er stigende, det samme gælder den lærerfaglige relevans, siger medlemmer af dommerkomiteen. I år er antallet af nominerede bachelor- og diplomopgaver udvidet.
• Lærerprofession.dk-priserne uddeles 14. november meddeltagelse af undervisningsminister Christine Antorini. Hæderen gårtil forfatterne til de bedste bacheloropgaver og de bedstediplomopgaver, ligesom der uddeles en særpris for et bachelor-og/eller diplomprojekt, som diskuterer muligheder og udfordringermed at arbejde med it-støttet undervisning og digitalelæremidler. Lærerprofession.dk er oprettet afprofessionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen for at inspirere ogfor at skabe debat om lærerpraksis og professionsudvikling. Alleprojekter, som indstilles af professionshøjskolerne, ligger pålærerprofession.dk til inspiration til både praksis ogstudier.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerprofession.dk har udvalgt de projekter, som i år dyster om at få fagbladet Folkeskolens og professionshøjskolernes priser for årets bedste afhandlinger. Seks projekter er nu udvalgt i to priskategorier, nemlig tre bachelorafhandlinger og tre diplomopgaver.
Annonce:
Der skulle kun have været nomineret ti opgaver, men niveauet er så højt i år, at priskomiteen valgte at udvide feltet til 11.
»Det er min klare fornemmelse, at kvalitetsniveauet kravler opad«, siger medlem af priskomiteen, journalist, lærer og projektleder Thorkild Thejsen. »Sidste år nominerede vi kun ni, fordi vi vurderede, at der ikke var flere, det var helt oppe at ringe. I år peger vi på 11, som dommerkomiteen skal se på, men vi kunne sagtens have peget på måske 15 eller 20, for der var mange, der var rigtig gode. Og man kan se, at ambitionen om at behandle lærerfagligt relevante problemstillinger slår tydeligere igennem. I rigtig mange projekter kan man mærke, at de studerende er meget bevidste om, at de skal ud at virke som lærere, når de vælger de problemstillinger, de skal bokse med i deres professionsbachelorprojekt«.
Det er vejledere på professionshøjskolernes læreruddannelser, som indstiller bacheloropgaverne. I år er der indstillet 54, hvor der sidste år var indstillet 40 og året før tæt på 80.
Blandt de 11 nominerede bacheloropgaver er følgende tre udvalgt af priskomiteen:
»Udvikling af self-efficacy. Den indirekte betydning af kompetencemotivation og tankesæt« af Stig Haslund Jensen fra læreruddannelsen på Bornholm ved Professionshøjskolen UCC.
»Det professionelle læringsfællesskab - et udviklingsorienteret teamsamarbejde« af Janni Frehr Sørensen fra læreruddannelsen i Aarhus ved Professionshøjskolen Via.
»Litteraturlæsning med nye medier« af Stinne Roed Sørensen fra læreruddannelsen i Aalborg ved Professionshøjskolen Nordjylland.
Annonce:
Lærer Sally Dorff har været med i årets priskomite. Hun skrev det bedste bachelorprojekt i 2013 og siger om de tre projekter, der kan blive nummer et i år:
»Niveauet er højt, og alle tre projekter er meget gennemarbejdede. De peger på hver sin vigtige del af lærerlivet og det at undervise. Det betyder, at de trods deres forskellighed supplerer hinanden godt og er relevante, selvom de ikke alle er lige tæt på praksis på skolerne«.
Hendes eget bachelorprojekt, »Læselyst i udskolingen«, har siden prisoverrækkelsen for et år siden været genstand for opmærksomhed fra kolleger og læsevejledere på andre skoler i Tårnby Kommune, hvor hun arbejder.
Diplomprojekter også udvalgt
Annonce:
Lærer Marianne Ancker skrev det bedste diplomprojekt i 2013 med titlen »Effektiv tilgang til interkulturel kompetence«. Hun har været med i årets priskomite og siger om de i alt 11 diplomprojekter, der er blevet vurderet:
»Jeg var på forhånd meget spændt på at læse og bedømme. Det sidste viste sig at være sværere end ventet, fordi samtlige projekter er spændende og på et højt fagligt niveau. Emnerne spænder bredt lige fra de meget praksisnære til de meget teoretiske, men jeg har i alle tilfælde oplevet, at de har noget relevant at byde på«.
Om de tre diplomprojekter, der kan blive nummer ét i år, siger hun:
»De er emnemæssigt meget forskellige, men de har det til fælles, at det er nemt at bevare læselysten, og at de, både hvor stoffet er tæt på ens praksis som lærer, og hvor det er længere væk, er engagerende. For mig kan projekter på diplomniveau blive så indviklede, at det interessante forsvinder. Det er ingenlunde tilfældet med disse tre projekter, selvom kun et af dem kommer tæt på min lærerpraksis«.
Annonce:
Blandt de 11 nominerede diplomopgaver fra skoleområdet er følgende tre udvalgt til at kæmpe videre:
»Herreværelset - Inklusion af marginaliserede unge voksne« af Jan Gosvig fra Professionshøjskolen Via.
»Litteratur, multimodalitet og dannelse - billedromanen som brobygger mellem skolekultur og mediekultur« af Charlotte Kusk fra Professionshøjskolen Nordjylland.
»Læselyst - et brobygningsprojekt imellem fritidslæsning og læsekompetence« af Maya Rabjerg fra Professionshøjskolen Via.
Læs alle de indstillede og nominerede bachelor- og PD-projekter på lærerprofession.dk