Debat
Hvis læreren giver udtryk for, at elevens perspektiv ikke er relevant, er det klart, at der opstår uro og modtand blandt os elever, skriver Laura Drachmann.
Foto: Jesper Knudsen
Danske skoleelever: Kære lærer, udvis respekt - så gør vi det samme over for dig
Jeg oplever desværre for ofte, at eleverne får skylden, når lærernes autoritet er udfordret. Det er problematisk, at vi elever gøres til modstanderne i en ellers fælles kamp for et bedre undervisningsmiljø, skriver elevformand Laura Drachmann Poulsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I elevers skoledag spiller læreren en central rolle. Det er
ikke bare vores lærer, der underviser os. Læreren er også med til at forme
vores undervisningsmiljø, som er afgørende for vores trivsel. Læreren er en
nøgleaktør i vores daglige skoleliv, og vedkommendes tilgang til undervisningen
og fællesskabsdannelsen, spiller en afgørende rolle for, hvordan vi, elever,
oplever vores skolegang.
Det blev for mig bekræftet i forrige weekend, da Danske
Skoleelevers afholdt vores årlige Landskonference. Her mødtes elever fra vores
medlemselevråd for at diskutere og vedtage politik.
Her blev det klart for mig, hvor mange af de deltagende
elever, der havde et perspektiv på, hvordan de oplever en god lærer. Der kom
mange forskellige fortællinger om mødet med en god lærer, og de mange anekdoter
understreger, at vi elever er vidt forskellige. Derfor er det afgørende, at vi
møder forskellige lærere igennem vores ti år i folkeskolen. Forskellige lærere kan
tilgodese forskellige behov og muliggør, at vi oplever og indgår i
folkeskellige relationer.
At blive mødt med respekt
Forventningerne til en dygtig lærer spænder bredt, men jeg
mærkede tydeligt på deltagerne på Landskonferencen, at den gode lærer ikke bare
er den, der kan opretholde ro og levere høj faglighed med en ‘kæft, trit og
retning’ -tilgang til undervisning.
For os elever betyder det langt mere, at vi bliver mødt af
en lærer, der skaber nysgerrighed og inspirerer og engagerer os. For vigtigere
end kæft, trit og retning er det, at skoledagen er meningsfuld, og at vi elever
bliver inddraget aktivt i undervisningen.
At blive mødt af respekt, er afgørende for vores lyst til
læring. Gensidig respekt i relationen mellem elev og lærer bør altid være
bærende - også i skolen. Når lærere møder os med respekt, skabes positive
relationer, der gør det muligt for os at udfordre os selv fagligt. Det
undervisningsmiljø, der opstår i klasselokalet, er afgørende for vores fremtid
og præger, hvordan vi interagerer med hinanden uden for skolen.
Elever bliver gjort til modstandere
Desværre oplever jeg for ofte, at eleverne får skylden, når
lærernes autoritet er udfordret. Det er os, der er de uartige, som bør lære at
slå bagdelen i sædet, rette blikket stift og interesseret mod undervisningen og
holde vores kæft. Det er problematisk, at vi elever gøres til modstanderne i en
ellers fælles kamp for et bedre undervisningsmiljø.
Positive undervisningsmiljøer er nøglen til, at vi som
elever har respekt for vores lærere og en oprigtig lyst til at deltage aktivt i
undervisningen. Når respekt er gensidigt, føler vi os motiverede til ikke kun
at vise respekt for vores lærere, men også for vores medelever.
Helt simpelt kan man sige, at hvis læreren giver udtryk for,
at elevens perspektiv ikke er relevant eller ligefrem ligegyldigt, er det klart,
at der opstår uro og modtand blandt os elever. Respekt avler respekt, så
oplever du, at dine elever ikke lytter til, hvad du siger, vil jeg foreslå, at
du vender situationen om, og spørger dig selv: Lytter jeg selv? Dialog og
samarbejde er grundlæggende værdier i det danske samfund – det er værd at bruge
tid på at give de værdier godt videre.
Jeg håber, at flere lærere vil tage initiativ til at
inddrage os elever mere aktivt i undervisningen. For den respekt, vi viser
vores lærere, og den relation, der opstår mellem lærer og elev gennem dialog og
samarbejde, er afgørende for det gode undervisningsmiljø. Vi skal arbejde hen
imod et undervisningsmiljø, hvor lærerens autoritet er bygget op omkring en
fælles forståelse og positive relationer mellem lærer og elever.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk