Man kan godt lykkes med at løfte flere op blandt de dygtigste i verden, uden at det går ud over resten af eleverne, mener elevformand Jens Vase Poulsen.

Pisa: Skoleelever vil have mere fokus på de dygtige

"Endelig", siger formand for Danske Skoleelever Jens Vase Poulsen i en kommentar til, at Danmark nu ligger signifikant over OECD-gennemsnittet i både læsning, matematik og naturfag. Han mener, Danmark nu skal fokusere mere på de dygtigste elever.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mere end 15 års konstant fokus på at løfte fagligheden og forbedre folkeskolen viser sig nu i Pisa-resultaterne, konkluderer elevorganisationen. 

"Pisa giver ikke svaret på alt, men resultaterne siger selvfølgelig noget om hvordan vores skole har det. Når danske skoleelever nu præsterer signifikant bedre end OECD-gennemsnittet, så er det jo fordi vi gør nogen ting rigtige. Den megen kritik af skolereformen har altså ikke så meget bund i elevernes faglige præstationer. Det er glædeligt", lyder det i pressemeddelelsen fra  Jens Vase Poulsen.

Danske Skoleelever opfordrer nu politikerne til at sætte ind med nye initiativer, der skal løse den udfordring, at Danmark stadig har for få elever, der kategoriseres som højt præsterende i Pisa.

Danmark er gået frem i Pisa 

"Opgaven med at styrke indsatsen for de dygtigste og løfte flere elever op blandt de dygtigste i verden er virkelig en bunden opgave for skolen og vores politikere. Det kan vi godt lykkes med, uden det samtidig er på bekostning af resten af eleverne. Det er bl.a. derfor vi også peger på, at der er brug for at få reformen fuldt og helt implementeret", udtaler Jens Vase Poulsen og vil have talentkonsulenter på skolerne, der kan understøtte lærerne i arbejdet med de dygtigste elever og sikre, så de bliver motiverede i skolen.

"Jeg kan godt forstå, at fokus ofte er på dem, der er mest fagligt udfordret, men vi må kunne skabe en skole, der formår at løfte alle elever", siger Jens Vase Poulsen.