Anmeldelse

Ny grundbog til dansk som andetsprog

Undervisning i dansk som andetsprog er både velegnet som grundbog for studerende på læreruddannelsen og yderst relevant for ressourcepersoner i skolen, da bogen er er opdateret med ny viden og forskning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Undervisning i dansk som andetsprog

Forfattere: Helle Pia Laursen og Lars Holm.

259,00 kroner

184 sider

Dansklærerforeningens forlag.

Læreruddannelsens undervisningsfag dansk som andetsprog giver lærerstuderende mulighed for at kvalificere sig til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i dansk som andetsprog med udgangspunkt i elevens samlede sproglige forudsætninger. Faget kvalificerer kommende lærere til at varetage funktionen som ressourceperson i dansk som andetsprog i skolen og at samarbejde med andre faglærere, så andetsprogsperspektivet kan indgå i alle fag. Det formål kræver lærebøger til lærerstuderende og her bliver Undervisning i dansk som andetsprog af Helle Pia Laursen og Lars Holm højaktuel og meget relevant. Udgivelsen præsenterer centrale emner inden for fagområdet og sætter spot på nogle af de problemstillinger, der er forbundet med fagområdet.

Bogen er delt op i fire overordnede områder: 1. Generelle perspektiver på klasserumspraksis, sproglig diversitet og andetsprogstilegnelse, 2. Historisk udvikling af undervisningsmetoder og teoretiske grundantagelser om andetsprogstilegnelse med fokus på kommunikativ sprogundervisning og aktuelle tendenser, 3. Andetsprogspædagogisk praksis: Introduktion til fagområderne lytning, mundtlighed, læsning og feedback og 4. Andetsprogsundervisningen på tværs af fag.

I udgivelsen tages der forskellige relevante faglige diskussioner op til debat. Der er for eksempel et stærkt fokus på rammevilkår faget, hvor sproglig diversitet som et samfundsmæssigt vilkår er særlig central, da øget mobilitet udfordrer forestillingen om etableringen af en sproglig (dansk) norm, der er ens for alle elever i uddannelsessystemet for på den måde at skabe størst mulig homogenitet.

Undervisning i dansk som andetsprog er både velegnet som grundbog for studerende på læreruddannelsen og yderst relevant for ressourcepersoner i skolen, da bogen er er opdateret med ny viden og forskning.