Anmeldelse
Unge på vej
- materialesæt til tosprogede unge og forældre - og til vejledere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et vejledningsforløb er karakteriseret ved, at det involverer flere personer ud over den unge selv. Nogle af de vigtigste er den unges forældre og den unges vejleder. Når de unge og forældrene er af anden etnisk baggrund, altså tosprogede unge og voksne, stiller det særlige krav til vejlederen. For at gøre denne situation så succesfuld som muligt, har Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet og forlaget Studie og Erhverv i samarbejde udarbejdet et materiale, der henvender sig til henholdsvis den unge og forældrene og til vejlederen. Materialet er skrevet af erfarne vejledere på området. Målet med materialet er, at vejlederen og de tosprogede familier bliver bedre forberedt på uddannelsesvalget, at de passive forældre bliver gjort aktive, og at de involverer sig og tager stilling.
Materialet består af tre hæfter og en pjece. Indholdet er oplysninger om ungdomsuddannelserne samt gode råd om valgsituationen til både den unge og den professionelle vejleder.
Pjecen og hæftet til forældrene og den unge er en kortfattet gennemgang af uddannelsessystemet og ungdomsuddannelserne med tilhørende praktiske oplysninger samt betoning af den vigtige rolle og indsats, som forældrene skal tage på sig. Som altid med oversigtsmateriale skal dette suppleres med lokale oplysninger, og det rejser såmænd lige så mange spørgsmål, som det søger at besvare. Der er altså stadig behov for dialogen med vejlederen.
Det ene hæfte til vejlederen er materiale til afholdelse af forældremøder. Huskelister og gode råd såsom "undgå de religiøse helligdage" samt udkast til mødeindkaldelser og overheads med kommentarer til selve oplægget. Det andet hæfte er baggrundsviden om det interkulturelle møde og vejledningssituationen med henvisninger til yderligere materiale. Der er meget at hente selv for erfarne vejledere i disse to hæfter.
Pjecen og hæftet til den unge og forældrene fås i papirform på seks sprog ud over dansk. Overheads og forlæg til mødeindkaldelser er oversat til de samme sprog og ligger digitalt på ug.dk
Materialet er godt, og det kan anbefales til alle vejledere, uanset om den tosprogede vejledning er dagligdag eller kun optræder ved særlig festlige lejligheder i det lokale UU-center (Ungdommens Uddannelsesvejledning).