Debat
En uundværlig resurse i kommunens skoler og institutioner
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Gladsaxe Kommune varetager tosprogede lærere en række helt afgørende opgaver i forbindelse med integrationen af flersprogede børn. Det overvejes p.t. at nedlægge de tosprogede lærere som faggruppe. Dette kan få fatale følger for kommunens flersprogede børn.
Deltagelse og trivsel - en forudsætning for et godt skoleliv. De tosprogede læreres nuancerede kulturelle kendskab og sproglige kompetencer faciliterer kommunikationen mellem familier og skoler. Når flersprogede familier fravælger skolens sociale liv, skyldes det i langt de fleste tilfælde familiernes uvidenhed om, at fravalget er dybt skadeligt for børnenes integration i skole og samfund og for deres faglige og psykiske udvikling. De tosprogede lærere bidrager til at ruste både børn og deres bagland til at indgå i skolen, så børnene kan komme til at udfolde deres potentiale og undgå at blive tabt på gulvet, fagligt og socialt.
Skole-hjem-samarbejdet - brobyggere. Det er helt afgørende for en velfungerende dialog mellem skole og hjem, at det danske samfunds værdier tolkes og formidles nuanceret, og at familierne får mulighed for at blive hørt i samtalen mellem skole og hjem. Det er en proces, der udvikler sig over tid, og derfor er det ikke »blot« en tolkeopgave, men en tidskrævende formidlingsopgave. Tosprogede lærere har kendskab til familierne over tid og har opbygget en tillidsfuld relation til både institutioner og familier. De tosprogede lærere drages i anvendelse af skoler og institutioner som vidensbank for, hvad der virker i integrationsarbejdet.