Forskning
Indvandrerelever har gavn af danske bøger i hjemmet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ny international rapport viser, at det understøtter efterkommere af i ndvandreres skolemæssige præstation, når der i hjemmet tales på værtslandets sprog, og at der er en stærk positiv sammenhæng mellem elevens læsefærdigheder og det, at hjemmet har læsematerialer, der er skrevet på værtslandets sprog.
Rapporten viser desuden, at efterkommere af indvandrere generelt klarer sig dårligere end andre elever, hvis forældre er født i landet - selv efter at der korrigeres for social baggrund.
Ifølge rapporten er de to mest åbenlyse udfordringer det nye sprog, som eleverne skal tilegne sig, og den potentielt nye undervisningskultur.
Læs hele undersøgelsen »Untapped skills - realising the potential of immigrant
students« på www.oecd.org