Skolestart

Mette Skjold Gertz, Jens Christian Tinghøj Rasmussen og Camilla Hjortshøj Madsen glæder sig alle til at gå i gang med det her skoleår. Men af vidt forskellige årsager.

Tre lærere: Det glæder jeg mig til i det nye skoleår

I dag går skolen i gang rigtig mange steder. Folkeskolen har spurgt tre lærere fra forskellige steder i landet om, hvad de ser mest frem til, når eleverne vender tilbage i klassen.

Publiceret Senest opdateret

Mette Skjold Gertz, lærer på Tved Skole i Svendborg:

”Jeg glæder mig til, at vi fra dette skoleår har indført fleksibelt skema. Vi har ikke længere dansk eller matematik stående på skemaet, men i stedet emneuge hver uge. Det er sådan, jeg tænker det. Jeg glæder mig simpelthen sådan til, at der ikke hele tiden er opbrud, men at vi i stedet kan skabe sammenhæng uden en masse skift i løbet af dagen. Forhåbentligt vil det gavne både elever og lærere. Vi kommer til at arbejde med et overordnet emne – det første er ’fritid’ – hvor de forskellige faglærere så byder ind på det emne. Idéen er, at eleverne skal kunne se meningen med det, de skal lære, fordi de hele tiden kan se, hvordan det kan bruges”. 

”Og så glæder jeg mig til, at vi kan forberede os i fællesskab. Vi har fået skemalagt fælles forberedelse hver onsdag fra 13.30 til 16, også sammen med pædagogerne. Vores skoleleder har taget alt, hvad han overhovedet har kunnet finde af ressourcer og puttet dem ind på de forskellige årgange, så vi i rigtig mange timer kan være flere voksne til stede og for eksempel lave holdinddelinger og forløb på tværs af årgangen”.

Jens Christian Tinghøj Rasmussen, lærer på Skolen ved Bülowsvej på Frederiksberg:

”Jeg kom tilbage til skolen for et år siden efter at have været nogle år på en efterskole. For et år siden startede vi et projekt op for elever i skolevægring, som vi kalder Byrummet. Sidste skoleår var jeg i Byrummet halvdelen af tiden og den anden halvdel på 7. årgang. I år skal jeg være i Byrummet på fuld tid, for det er – desværre kan man sige – blevet en stor succes. Det er en gruppe på 12 piger fra 7.-9. klasse, som har lidt af massiv skolevægring og ofte ikke været i skole i et år eller to forinden. Fire af dem er 9. årgang, og jeg er vildt spændt på at skulle give dem en eksamen om et års tid”.

”Jeg glæder mig rigtig meget til at fortsætte og videreudvikle projektet og bruge endnu mere af min tid på det. Vi er ikke officielt anerkendt som en mellemform, men kommunen er begyndt at visitere elever over til os, så de fleste af eleverne i Byrummet kommer fra andre skoler end vores egen. Jeg kommer tilbage fra ferie og skal selvfølgelig være faglig, jeg står for dansk, engelsk, samfundsfag og lidt bevægelse, men kommer i høj grad også tilbage og skal være med til at give de unge mennesker et godt ungdomsliv. Det glæder jeg mig enormt meget til at være med til”.

Camilla Hjortshøj Madsen, lærer på Grønhøjskolen i Randers:

”Jeg glæder mig egentlig bare til at komme i gang med hverdagen igen sammen med eleverne. Det faglige arbejde og samarbejde med eleverne er noget af det, der tæller mest i min bog. Når jeg kan se, at de rykker sig og trives i de rammer, vi sætter. Især, når vi bevæger os fra undervisning til læring, og jeg kan se, at de lærer noget i stedet for blot at modtage undervisning”.

”Jeg glæder mig også til at bruge mine pædagogiske og didaktiske redskaber og bringe dem i spil sammen med mine vildt dygtige kollegaer. Jeg har gået og tænkt meget over den negative omtale af folkeskolen, men jeg tror stadig på den og vil enormt gerne være med til at arbejde for, at folkeskolen er det helt naturlige skolevalg for børn og deres forældre. Og så glæder jeg mig til et undervisningsforløb i min 4. klasse i dansk, hvor vi skal læse romanen ’Robotten kan skide!’, som min kollega har anbefalet mig. Jeg har ikke arbejdet med den før, men både titlen og selve bogen er virkelig god”.