Dansklærer
Anne Flintholm Sørensen var hurtig, da Folkeskolen efterlyste spørgsmål fra
dansklærere, der havde arbejdet med Anders Matthesens bøger i undervisningen.
”Vi havde et
fantastisk forløb, hvor vi talte om helte og antihelte. Aske - hovedpersonen -
er sig selv - og det er godt. Det talte vi meget om i 6. klasse. Nu går de i 8., og filmplakaten hænger stadig i klassen, og vi ved alle hvad "Jeg er
bare Aske" betyder, og vi bruger det tit: At kunne og turde være sig selv
og embrace det. Det er en kæmpe mangelvare og problematik blandt børn og
unge i dag”, skrev hun.
Anne Flintholm Sørensen mente dog,
at det ville være mest interessant at høre, hvad eleverne ville spørge den kendte forfatter og multikunstner om.
Så næste morgens dansktime startede med netop dette, så nogle af
elevernes spørgsmål kunne komme med til Folkeskolens interview med
forfatteren i anledning af udgivelsen af Ternet Ninja 3.
Jeg lovede mig selv, at hvis jeg nogensinde skal lave en animationsfilm igen, så vil jeg skrive den først som bog for at komme helt ind i universet.
Det kom der følgende spørgsmål og svar ud fra:
Ahmad: Hvorfor
valgte du at bliver forfatter?
Anders Matthesen: ”Jeg har haft en del tilløb i mine yngre dage, hvor jeg
gerne ville skrive, og hvor jeg også gik i gang. Men jeg gik død i det, fordi
jeg ikke vidste, hvad det skulle handle om. Jeg har haft en del ideer, som jeg
fik afløb for, ved at lave børneradio, fx Snoldepolle, der åd slik og Andrea og
Nougatboris".
”Men jeg har altid haft lyst til at skrive noget, der var
lidt længere, også fordi man kan fylde flere beskrivelser og tanker og jokes
på. Og efter ’Terkel i Knibe’ ærgrede jeg mig over, at jeg ikke havde lavet den
som børnebog først. Det virkede lidt kynisk at gøre efter filmen. Så jeg lovede
mig selv, at hvis jeg nogensinde skal lave en animationsfilm igen, så vil jeg
skrive den først som bog for at komme helt ind i universet".
Hibeh: Hvordan
fik du idéen til Ternet Ninja?
Anders Matthesen: ”Mine historier starter næsten
altid som figurer, og figurerne kommer tit af et navn eller en stemme. Ternet
Ninja begyndte som en åndsvag vittighedstegning på facebook for 15 år siden –
længe før den første bog. Jeg stod hver morgen og gloede på en åndssvag
melamintallerken med en ternet elefant, der hed Elmer, når jeg fodrede min søn.
Det slog mig, at en ninja, der var ternet, det var meget langt fra at være
smart, hvis man skulle gemme sig i skyggerne”.
”Derfor begyndte jeg at tegne ham
som en, der gemte sig i alt, der var ternet – racerflag og viskestykker, han
snakkede vildt grimt og ville dræbe alle, det syntes jeg var virkelig sjovt.
Mine allermeste trofaste følgere syntes det var herligt, mens andre syntes, den
var latterlig”.
”Da Wulffmorgenthaler holdt ferie og
spurgte, om jeg ville vikariere i en uge, sprang Ternet Ninja sig selv i luften
for at tage nogle af realitystjerner med sig – Ternet Ninja tager en for holdet
- og sådan blev han en, jeg tegnede til folk ved alle mulige lejligheder, og
som fulgte efter os i dagbogen, da vi tog til Japan”.
Jeg tror, jeg har stjålet fra Oliver Twist, at man kan blive banket ihjel med en stok. Det var ret uhyggeligt, og jeg synes, det er vigtigt, at der er noget, der er rigtigt uhyggeligt.
”Da Høst og Søn spurgte, om jeg havde
noget, jeg kunne bruge til en børnebog, hev jeg ham frem. De bad mig tænke
over, hvad han var for en, og pludselig en dag, da jeg stod i badet og tænkte
over, hvorfor han var ternet, så bang kom historien pludselig”.
Kathrine: Har
du været inspireret af antihelte som fx Gummitarzan, da du skrev TN?
Anders Matthesen: ”Lidt måske. Men jeg kan mere se, at jeg bruger noget af
det, der har virket i eventyr og gamle film. Jeg tror, jeg har stjålet fra Oliver
Twist, at man kan blive banket ihjel med en stok. Det var ret uhyggeligt, og
jeg synes, det er vigtigt, at der er noget, der er rigtigt uhyggeligt. Vi skal
have en skurk, der er ond, ligesom i eventyrene”.
”I mange animationsfilm er det som om, der ikke rigtigt er
noget, der er vigtigt. Du må godt have en afdød familie, men man må helst ikke
dø i filmen. Men verden er fandme barsk. Så da jeg tænkte over, hvorfor ninjaen
er ternet, så kom det her med, at han er måske et tøjdyr, der er syet forkert.
Så kom Chang, og med det samme kom jeg til at tænke på de rædselsfulde ting,
jeg så som barn i programmet ’Mellem Himmel og Jord’. Dengang handlede det om
børnearbejdere i Thailand, der skulle af-isolere ledninger med tænderne – det
brugte jeg i Changs sang".
"Så kan ungerne måske selv tænke videre, når de bliver
større og overveje, om de selv er de onde, når de køber varer, der er lavet i
sweatshops. Ja, jeg ved godt, at jeg siger, at jeg ikke laver satire, men det
sniger sig sgu alligevel ind på bagkant”.
Kathrine:
"Har du en yndlingskarakter?"
”Det er Steward! 100 procent. Han er alt det, man ikke må
være. Han er en bugtalerdukke. Han kan sige alting og har nok i sig selv, han
er ikke bange for noget, og han er ikke afhængig af noget”.
”Hele stamtræet har udviklet sig sådan, at Steward også er
havnet i Ternet Ninja. Han var jo onkel til Terkel, og nu er Aske altså
yndlingsnevøen, for Sirene er også yndlingsniecen. Det giver flere nuancer for
mig selv, når jeg kan gå på opdagelse i universet, det synes jeg også er meget
sjovt”.
Patryzja: Hvor
gammel var du, da du vidste, at du ville være forfatter?
”Jeg har aldrig vidst, at jeg ville være forfatter,
og jeg ved heller ikke, om jeg betragter mig som sådan, selv om de to første
Ternet Ninja-bøger, hvis man tæller alt med har solgt over en halv million
eksemplarer, så er jeg jo blevet noget af en bestseller forfatter. Når jeg har
læst bøger om at skrive, har jeg altid tænkt, bare jeg kunne blive sådan en som
rejste rundt i verden med en lap top og sidde og spille smart på cafeer med en
alpehue. Men jeg har mange andre drømme om at blive skuespiller, eller
kampsportsekspert eller hemmelig agent eller bondemand eller læge, som ligger
langt før forfatter”.
”Jeg tror, jeg prøver i mit voksenliv, fordi jeg
syntes, at min barndom var så kedelig med alt det, man ikke selv måtte
bestemme, at tappe ind i min frihed. Og hvis der er noget, jeg vil, hvorfor fuck
skulle jeg så ikke gøre det. Det er derfor, jeg gør overilede ting, fordi jeg
får en fiks ide om, at de må da være lykken".
”Lige nu har jeg en halv tanke om at lave et
tegneseriealbum, fordi jeg lavede så mange tegneserier, da jeg var dreng. Jeg
ved godt, at mange af dem, der udgiver tegneserier, tegner 6000 gange bedre end
mig, men jeg er måske bedre til at drømme, end så mange andre er, og det kan tit
få mig rigtig langt ned ad landevejen. Mushi hedder det på japansk, man kan
komme rigtigt langt som insekt, hvis man bare holder godt fast på hestens
hale”.