Prisen blev i dag overrakt til Wenche Kortbæk, Kirsten Stilling, Pernille Terkelsen og Malene Villumsen på Læsevejledernes årlige konference i Vejle.
Foto: Betina Kjellerup
Pris til læseprojekt der også løfter de dygtige læsere
Læseprojektet Guided Reading har kørt i Rudersdal Kommune i 4 år. Fire læsevejledere har knoklet for at få det til at flyve fra begyndelsen. De blev i dag fejret og præmieret med Årets Læseinitiativpris på den årlige læsevejlederkonference i Vejle.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi er så glade. Det er dejligt at blive anerkendt, men allermest er vi glade, fordi vi synes, at det er et vigtigt arbejde, vi laver, og det vil vi gerne fortælle andre om, så børn i andre kommuner også kan få mere læseglæde. Det er jo det, det hele handler om", siger Wenche Kortbæk. Hun er læsevejleder på Ny Holte Skole i Rudersdal, og hun har sammen med tre andre læsevejledere fra kommunen, Kirsten Stilling, Pernille Terkelsen og Malene Villumsen været med helt fra begyndelsen af projekt Guided Reading i Rudersdal.
Læsning: Slut med dårlig samvittighed over for de dygtige
I dag fik de fire kvinder overrakt Årets Læseinitiativpris på 15.000 kroner, der uddeles af Landsforeningen af Læsepædagoger på deres årlige læsekonference i Vejle.
Læsning i små grupper inddelt efter niveau
Guided reading er en arbejdsform, der oprindeligt kommer fra England, hvor læsevejlederne også har været ovre for at hente inspiration på en fælles studietur i kommunen tilbage I 2014. Her så de en særlig variant af guided reading, som i engelsk version kaldes Daily Supported Reading. De blev meget inspirerede, og siden har de fire læsevejledere sammen med kommunens læsekonsulent videreudviklet konceptet til noget, de oplever fungerer utroligt godt, fordi det rammer både de dygtige læsere og dem, der har svært ved det.
I stedet for at læse sammen hele klassen, bliver eleverne på årgangen, niveauinddelt i mindre grupper á 4-8 elever, som hver læser med en voksen ud fra en helt fast struktur. Ved hjælp af en læseguide udfolder den voksne bogen gennem forforståelse, ordforråd, stilladsering af læsningen og samtale om bogens indhold, som relateres til børnenes egen verden. Bøgerne er udvalgt, så de har en god fortælling og et plot, der motiverer til læselyst og hvor der er noget at tale om både eleverne imellem og med underviseren.
Læsning skal være drevet af lyst
Wenche Kortbæk fortæller, at det har været svært at finde gode bøger, fordi mange danske letlæsningsbøger har mere fokus på at være lydrette end på at fortælle en god historie. Heldigvis har flere forlag fået øjnene op for Guided Reading og den slags bøger, der arbejdes med her, og der er netop produceret mindst 40 nye titler passende til de laveste niveauer. For nylig har Rudersdal fået lov at indkøbe 19 nye titler til 3. og 4. klasse.
"Det er helt fantastisk. Digital læsning er fint, men det er altså noget helt andet at få lov at sidde med en rigtig bog. Og at se børnenes ansigter, når de sidder med helt nye bøger. En af drengene sad og lugtede til dem. Det er ren magi", siger Wenche Kortbæk.
Vil gerne fortsætte med 2. og 3. klasse
I Rudersdal Kommune arbejder alle skolerne nu med den form for læseundervisning i børnehaveklasse og 1. klasse, og nogle skoler har været i gang i fire år. I øjeblikket arbejder de fire læsevejledere med, hvordan de fører strukturen vider op i 2.,3.,4. og 5. klasse.
"Det er svært at sige goddag til en fælles læsebog i 2. klasse, når man har været vant til at læse i små grupper på eget niveau. I øjeblikket holder vi kurser for lærerne i, hvordan de kan arbejde med de små grupper, uden at have så mange voksne på, som vi har mulighed for i 0. og 1. klasse. Fx ved at lade de andre arbejde i værksteder med skrivning, tekstopgaver eller andet, mens man læser med en gruppe ad gangen", fortæller Wenche Kortbæk.
De små grupper er aldrig statiske, de bliver diskuteret grundigt en gang om ugen, særligt i de små klasser, hvor eleverne kan tage nogle gevaldige spring.
Læsepris: Samarbejde med folkebiblioteket gavner læsningen
Læsevejlederne er også ude i andre kommuner og hjælpe med at starte Guided reading for mange er nysgerrige, og de kommer gerne og fortæller.
"Vi er meget optagede af, at alle børn er aktivt deltagende og lærer at læse både på, mellem og bag linjerne. Vi oplever, at når de sidder i de små grupper, hvor det er trygt og godt og alle er på samme niveau af læsning og refleksion, så får alle faktisk budt ind. Læsning er jo stærkest hvis man læser på eget niveau og kan relatere til det, man læser, og vi kan virkelig se, at det styrker børnenes læselyst og motivation".
Yderligere tre projekter var nomieret til prisen: Minibibliotekerne Aalborg Øst, hvor børn kan låne bøger med hjem fra børnehaven, Læseklub startet af en otte-årig pige og hendes forældre og Sproggaven i Fredensborg Kommune, der arbejder med udvidet dialogisk læsning.
Se Richard Boxall, som har inspireret læsevejlederne i Rudersdal til at arbejde med guided reading fortæller, hvad han mener arbejdsformen kan.