Et kursus i anerkendende klasseledelse til indskolingslæreren løfter elevernes koncentrationsevne og læsefærdigheder, viser ny undersøgelse fra SFI.

Klasseledelse har stor effekt på elevernes koncentration

Når indskolingslærere kommer på kursus i, hvordan man leder en klasse, har det en signifikant positiv effekt på elevernes koncentrationsevne og drengenes læsefærdigheder. Det viser et nyt forsøg fra SFI.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire procent bedre koncentrationsevne end i sammenlignelige klasser. Og tre procentpoint flere rigtige svar i drengenes læsetest. Det er resultaterne af et forsøg, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, har udført. Ved at sende indskolingslærere på kursus i klasseledelse har de undersøgt, hvordan man kan skabe bedre rammer for undervisningen.

Professor Anders Holm fra SFI har været projektleder på forsøget, som er et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng. En tilfældigt udvalgt gruppe lærere deltog i kurset i anerkendende klasseledelse og blev efterfølgende målt mod en gruppe lærere, der ikke deltog i kurset.

Forskellig effekt for piger og drenge

"Det er på et ret højt evidensniveau. Enhver forskel mellem de to grupper kan tilskrives effekten af interventionen Når læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse, så bliver eleverne en hel del bedre til at koncentrere sig", siger Anders Holm.

Det er især pigerne, der bliver bedre til at koncentrere sig, mens drengene ser ud til at blive bedre læsere. Hvorfor, der er den forskel, svarer undersøgelsen ikke på. 1.160 elever og 52 lærere fra 22 skoler fordelt i hovedstadsområdet deltog i undersøgelsen, der er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd.

Se hele undersøgelsen på linket til højre.

Læs mere

Undersøgelse: Effekter af klasseledelse på eleverslæring og trivsel, SFI