Anmeldelse
Tal til din computer
Nyt program til dansk talegenkendelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ordblinde, folk med bevægehandicap og mange andre har nu fået mulighed for at indtale deres tekster direkte til computeren, der derefter omsætter talen til skrift. Programmet hedder "Dictus". Det blev præsenteret for interessegrupper og kronprins Frederik midt i oktober i København. Her fortalte forskellige brugere om deres erfaringer. Siden har jeg selv haft mulighed for at afprøve programmet.
Det danske it-firma har udviklet to udgaver af programmet. Til Danmarks Radio og TV2 er udviklet en udgave til undertekstning af direkte tv-udsendelser til støtte for døve og hørehæmmede. Den anden udgave er til institutioner og private.
Ved præsentationen fortalte en mand med bevægehandicap, hvordan han har fået mulighed for at kommunikere på skrift. En forsker fra Roskilde Universitetscenter med "musearm" indtalte nu sine forskningsrapporter i stedet for at skrive dem, og Annette Klint fra Glumsø Skole fortalte om, hvordan hun bruger programmet med en dreng på ti år i specialundervisningen.
Programmet har en ordbog på 64.000 ord. En almindelig dansker bruger cirka 3.000 ord. Man kan indlægge de ord, man skal bruge, i programmet. Forskeren fra Roskilde Universitetscenter havde indlagt et akademisk ordvalg.
Følgende minimumskrav er nødvendige for at benytte programmet: Hovedtelefoner med en god mikrofon og MS-Microsoft XP. Tekster skrives på basis af talegenkendelse i MS-Word, MS-Outlook eller andre MS-Office-programmer.
Det er nødvendigt, at programmet lærer ens stemme at kende. Det kræver, at man indlæser tekster i fem minutter - gerne længere tid. Man skal tale langsomt og tydeligt. Så skulle det være muligt at få en rigtighedsprocent på 98 på det skrevne. Jeg har øvet i 45 minutter, og der indsneg sig lidt flere fejl, som jeg så måtte rette bagefter.
Da programmet er så nyt, er der få danske erfaringer, men engelske erfaringer med tilsvarende programmer viser, at eleverne bliver bedre til at stave, at de kan genkende ord, de ikke tidligere kunne læse, og at de bruger mere komplekse ord, end når de skriver selv. Eleverne er motiverede og stolte af deres resultater. Programmet er tidskrævende for både lærer og elev, og det kræver langsom og tydelig tale. Eleverne skal have hjælp til træning, og programmet er for komplekst til nogle elever.
Den danske lærer Annette Klint fortalte, at det var nødvendigt at strukturere stoffet først for hendes elev. På Dictus' debatside fortæller hun, hvordan hun også har måttet arbejde med elevens udtale, før der kom et rimeligt resultat ud af det dikterede.
Danmark er et meget lille sprogområde, så det er flot, at der nu er udviklet et program til talegenkendelse på dansk. For mig at se er dette program lidt af en revolution. Ordblinde og andre har hidtil kunnet få læst tekster op, men nu er det også muligt for dem at indtale e-mails og andre tekster, så de kompenseres for deres handicap. En bredere anvendelse af programmet kunne være ønskelig, men da det kræver en stor indsats af både elev og lærer i startfasen for at få udbytte, er det nok kun realistisk i specialundervisningsregi.