Anmeldelse
Skolens bog om køn og ligestilling
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kønnenes forskellighed og forhold til hinanden har altid været godt at diskutere. I min barndom i 1970'erne blev vi opdraget med kampråb og slogans, og i min ungdom i 1980'erne hed det, at en moderne pige er en rask dreng. Men hvad hedder det i dag? Er Tarzan virkelig ved at fare vild i damejunglen? Hvordan bliver man klogere på sit eget og det andet køn?
Dette råder et godt og nærværende undervisningsmateriale bod på, og det er så fleksibelt, at det henvender sig til 1.-10. klasse, dog primært i faget dansk, men kristendomskundskab, historie og samfundsfag kan også være med. Materialet består af to store A4-hæfter, et til eleven og et til læreren. Temaerne i elevens bog er meget forskellige, så der er noget for enhver smag og sværhedsgrad. Temaerne for de mindste handler om den umiddelbare kønsidentitet med drengefarver og pigefarver samt om kønnenes forskellige adfærd og funktioner. På mellemtrinnet bliver der gået mere i dybden med køn i vores sprog: at tage det som en mand eller at være tøsedreng. Og til overbygningen er der temaer om prostitution, seksuelle overgreb og kulturelle og religiøse kønsforhold. For at gøre det mere danskfagligt er der gode noveller og artikler af kendte forfattere som Suzanne Brøgger, Rasmus Heiberg, Jesper Wung-Sung og Odile Poulsen.
Lærerens bog er en guldgrube af spændende sager, der foruden de pædagogiske og didaktiske anvisninger rummer nye artikler af forskere inden for ligestillingsdebatten. Det er et meget væsentligt, etisk, kulturelt og samfundsmæssigt emne, som det er vigtigt, at lærerne bearbejder på en så nuanceret måde som muligt. Så klø på med noget nyt på eviggyldige problemstillinger!