"De lærere, der ligesom jeg blev uddannet i 2002 eller tidligere, har ikke haft meget fokus på læseforståelse i undervisningen. Fra min egen skole ved jeg, at de nye dansklærere er blevet undervist i det på studiet", fortæller prisvinderen. Talen til diplomvinderne blev holdt af Marianne Jelved. Foto: Klaus Holsting

Lærerprofession.dk: Prisvinder vil have eleverne til at forstå, hvad de læser

Årets bedste diplomprojekt ved lærerprofession.dk's prisuddeling handler om elevers læseforståelse. Og den trænger til en kærlig behandling, udleder læsevejlederen fra Skanderborg, der står bag projektet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange elevers problemer med læseforståelsen bliver opdaget for sent i skoleforløbet. Sådan lyder budskabet fra det vindende pædagogiske diplomprojekt ved årets prisudnævnelser på lærerprofession.dk.

"Jeg er dansklærer i udskolingen, og der møder jeg en del elever, som ikke forstår, hvad de læser. De er gode til at afkode skrift, men når vi skal fortolke teksterne, har de svært ved at forstå, hvad de har læst", siger Malene Ross-Hvam om sin afsluttende opgave på videreuddannelsen.

I projektet har hun arbejdet med 3.-klasserne fra sin egen skole, Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg. Igennem et omfattende forløb med udredning af elever, fokusgruppeinterviews og videoevaluering er læsevejlederen kommet frem til, at det er nødvendigt at udvikle på praksis, så flere elever bliver bedre til at forstå indholdet af det, de læser.

"I projektet forsøgte vi at lære eleverne nogle forståelsesstrategier. Der brugte vi for eksempel grafiske modeller, hvor de lærer at strukturere teksten. Det skaber et bedre overblik og en forståelse over de vigtigste dele i teksten", siger Malene Ross-Hvam.

Problemet størst blandt ældre lærere

Det er ikke kun på skolen i Skanderborg, at resultaterne er relevante, påpeger hun. Skolesystemet er i dag i høj grad bundet op på at teste og evaluere afkodning. Men det er kun én del af den samlede læsefærdighed:

"Vi bruger mange læseprøver og retskrivningsprøver i udskolingen, som ikke siger ret meget om læseforståelsen. Ved de nationale test er mit indtryk også, at kun få lærere arbejder videre med læseforståelsen og underviser eksplicit i det", siger Malene Ross-Hvam.

 

Malene-Ross Hvam ser en tendens blandt de nyuddannede lærere, der til forskel for hendes egen generation prioriterer læseforståelsen blandt eleverne.

"De lærere, der ligesom jeg blev uddannet i 2002 eller tidligere, har ikke haft meget fokus på læseforståelse i undervisningen. Fra min egen skole ved jeg, at de nye dansklærere er blevet undervist i det på studiet", siger hun og tilføjer, at det tendensen er god, men at den ikke må stå alene:

"Det handler også om at forebygge. Mange elever, der har svært ved det her, er måske aldrig blevet ordentligt undervist på området - derfor kan og skal der sættes tidligt ind".

I kølvandet på PD-projektet har Undervisningsministeriet udgivet et notat. Det skal styrke elevers sprog- og læseforståelse. I notatet står der også, at 10-15 procent børn har vanskeligheder med at forstå, hvad de læser, uden at de samtidig har afkodningsvanskeligheder.