Debat
Hvad vil vi med danskfaget?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læremidler i dansk støtter ikke faglig læsning
I forbindelse med Læremiddeltjeks gennemgang af fem dansksystemer til mellemtrinnet var jeg som redaktør på Danskfaget.dk/mellemtrin så heldig, at »mit« system var blandt de testede. Det har givet anledning til en god dialog med anmelderne og mange gode refleksioner og overvejelser hos mig selv og mine redaktørkolleger. Debatten har handlet meget om faglig læsning, hvilket er vigtigt. Men jeg savner debat om, hvad vi overhovedet vil med danskfaget og ikke mindst hvordan. Hvad er god undervisning og god læring for elever på mellemtrinnet?
Igennem mine 19 år som lærer og skolebibliotekar har jeg som mange andre ofte oplevet uengagerede og uinspirerede elever, der kigger ud ad vinduet eller larmer og forstyrrer undervisningen. Fordi de keder sig! Og undersøgelser viser da også, at det er på mellemtrinnet, de falder fra i dansk.
Jeg mener, at danskfagets vigtigste rolle i dag er at begejstre - både læreren og eleven. Så de i fællesskab får lyst til at lære mere og på nye måder. Eleverne får lyst til at lære mere, når danskfaget tager udgangspunkt i deres erfaringsverden. Børn og unge er på forkant hvad angår brug af nye medier i deres fritid, og derfor skal det selvfølgelig også være en naturlig del af danskundervisningen. De bruger skriftsproget, talesproget og det læste sprog på nye måder. De youtuber og har en helt ny tilgang til viden. At lære på forskellige måder kræver, at danskundervisningen varierer imellem forskellige arbejdsformer og metoder. Jeg mener, at danskfaget skal begejstre og motivere eleverne til at være nysgerrige og undersøgende over for sproget og dets mange muligheder. De skal få lyst til og mod på at tale, læse og skrive, så de konstant kan opkvalificere deres sprog.