Anmeldelse

Gode historier fra natur til teknik

Gode historier er altid velkomne

Udmærket faglig læsning til mellemtrinnet, som fint kan bruges tværfagligt også.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gode historier er altid godt til at krydre og levendegøre undervisningen. De her er målrettet natur/teknik-undervisningen i 3.-4. klasse, og rent salgsmæssigt er bøgerne knyttet til et af Alineas natur/teknik-systemer. Men  de kunne lige så godt være markedsført som selvstændige bøger til faglig læsning eller som frilæsningsbøger.

Fakta:

Titel: Gode historier fra natur til teknik

Forfatter: Per Buskov, Iben Dalgaard, Jytte Lyne Rahbek

ISBN: 9788723037435

Pris: 178

Sider: 32

Serie: Fra natur til teknik

Type: Naturen er et spisekammer

Forlag: Alinea

ISBN: 9788723037428

Pris: 178

Sider: 32

Type: På tur med trækfugle

"På tur med trækfugle" tager udgangspunkt i landsvalens rejse fra Nyborg til Sydafrika. En rejse på 9.500 kilometer. Bogen beskriver fuglen, dens rejse over bjerge, hav, ørkener, regnskov med videre og fortæller undervejs om naturen, som fuglen flyver hen over.

"Naturen er et spisekammer" fortæller, som titlen antyder, om, hvad naturen gemmer af frugt, nødder med mere. I den første halvdel af bogen fortælles blandt andet om bær, nødder, hyben, birkesaft, svampe, strandkrabber og rejer. Undervejs er der opskrifter på, hvordan naturens spisekammer kan omsættes til lækkerier. Sidste halvdel af bogen fortæller om lystfiskerlivet, lystfiskerens udstyr, hvordan man kaster snøren, og hvad man kan fange ved forskellige lokaliteter. Til sidst instrueres læserne i at partere de fangede fisk.

På bagsiderne er beskrevet en læsesti for bøgerne. Teksten er henvendt til eleverne, men rammer i sit indhold og sprogbrug i højere grad læreren. Som supplement kunne jeg ønske en ideliste til læreren med ideer til undervisningsforløb med udgangspunkt i bøgerne.

Alt i alt indeholder bøgerne interessant læsning, som fint kan indgå som supplerende materiale ikke kun i natur/teknik, men i lige så høj grad som læsning i al almindelighed. Bøgerne kan endvidere fint bruges i faglige og tværfaglige sammenhænge.