Anmeldelse
En haj til medier
Den første mediebog
Et veltilrettelagt forløb til den første undervisning i medier.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med afsæt i forskellige former for kommunikation er målet med undervisningsmaterialet "En haj til medier" at få eleverne til at tænke over deres medieforbrug og deres færden i den digitale verden.
Fakta:
Titel: En haj til medier
Forfatter: Trine May
Pris: 161,25
Sider: 57
Serie: Fandango
Forlag: Gyldendal
Bogen falder i tre dele med "Digital kommunikation", "Søgning på websites" og "YouTube og podcast" som overskrifter.
I afsnittet om digital kommunikation lægges der vægt på at gøre eleverne bevidste om tonen på nettet, og at de, når de er på nettet, kommunikerer med hele verden, og der er refleksionsspørgsmål, hvor de skal forholde sig til sig selv som både afsender og modtager, og det både når de sender sms, og når de sender mails.
I afsnittet om søgning på websites lærer eleverne om opbygningen af et site, og de skal selv udforme et website med eventuel interaktion. I sidste afsnit skal eleverne lytte til og analysere podcast og film på YouTube og selv producere begge dele med egne lydeffekter.
Materialet består af en bog og fem arbejdsark, der kan hentes fra nettet. Arbejdet med materialet veksler mellem at arbejde i fællesskab og i par, og efter hvert forløb evalueres i forhold til de opstillede mål. Arbejdet kan tilrettelægges i et helt forløb, men kan også deles op. Man skal dog være opmærksom på, at der er progression i opgaverne.
Materialet kan bruges, uanset om man i øvrigt bruger "Fandango" som dansksystem, og det henvender sig til elever i slutningen af 1. klasse og videre i 2. og 3.
Bogen har et meget indbydende layout med sjove illustrationer af Rikke Arentoft, og emnet vil helt sikkert fange eleverne.
Det er vist en af de første bøger til undervisning i medier til indskolingen på det danske marked, og det må hilses velkomment. Det er særligt velkomment, at det gennem alle opgaver er tydeligt, at det er magtpåliggende for forfatteren, at der lægges vægt på tonen i alt, hvad der produceres til nettet.
Det anbefales at købe materialet til klassesæt.