Debat
For mange elever er skolen ikke længere et sted med fællesskab og glæde, men derimod et arnested for mistrivsel, lyder det fra skoleleder Lars Carlsen.
Foto: Nordbyskolen
Skoleleder: Vi leder alle sammen efter en løsning på mistrivslen. Jeg tror, karakterdannelse er svaret
Den rette balance mellem uddannelse og dannelse, karakterer og karaktér samt viden og visdom kan skabe en folkeskole, hvor børn og unge trives, mener skoleleder Lars Carlsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg har haft fornøjelsen af at bidrage med et kapitel til
bogen ’Det skal kendes’. Hensigten med bogen er at inspirere andre til at gøre
dannelse, og i den skriver jeg blandt andet om at finde den gyldne middelvej
mellem to onder. Et ofte brugt eksempel er mod, der er den gyldne middelvej
mellem fejhed og dumdristighed.
For at vise mod, skal der være noget, man er bange eller
bekymret for. Jeg er bekymret for, hvordan vores børn og unge har det, og jeg
er bekymret for det stigende antal unge, der mistrives – også i skolen.
Jeg oplever, at et stigende antal elever i folkeskolen har
brug for specialpædagogisk bistand, flere lider af angst, af skolevægring, er
depressive og i en eller anden form selvskadende.
Der er ikke én løsning, ét quickfix på det, jeg oplever. Både
jeg og andre tror, at de sociale medier, og en stadigt voksende hedonisk
perfekthedskultur med fokus på effektivitet og tempo, er medskaber af børn og
unges mistrivsel.
Jeg vil pege på dannelse som et af svarene på at vende
udviklingen. Særligt på voksnes ansvar for børns karakterdannelse.
Vi lader børn opdrage sig selv
Ingen ønsker (forhåbentlig) tidligere tiders autoritære
opdragelse tilbage, hvor forældre slog deres børn, læreren gav med spanskrøret
og dumme elever blev sendt uden for klassen eller sat i krogen med æselører.
Opgøret med autoriteter tog rigtig fart i slutningen af
60’erne og fortsatte op gennem 80’erne. Men det er, som om pendulets bevægelse
fra det autoritære mod det autoritative ikke helt er bremset i tide. Det er
fortsat henimod det, jeg vil driste mig til at kalde laissez faire: vi har
overladt vores børn til at opdrage sig selv. Og vi inddrager børn i alt lige
fra, hvad vi skal have at spise, hvilken farve den nye bil skal have, om vi
skal bo i lejlighed på Amager eller hus i Greve, eller om far skal sige ja til
det nye jobtilbud.
De komplementære roller udvandes, og tilknytningen til vores
børn og unge får karakter af ligestilling, afhængighed eller symbiose. Det
gælder i familien, men det gælder i dén grad også i både dagtilbud og skoler.
Skolen som privilegie eller pligt?
I det antikke Grækenland var det et privilegie for de frie
borgeres børn at blive fulgt til scholé af familiens paidagog, og
under industrialiseringen var det et sjældent gode for et barn at få fri fra
arbejdet på tobaksfabrikken og bruge nogle timer i skolen.
I dag oplever jeg, at
skolen for et stigende antal elever opleves som en sur pligt, de skal
restituere fra, når de har fri. Skolen er for dem ikke længere et sted med
fællesskab, tryghed, lykke og glæde, men derimod et arnested for mistrivsel,
dalende selvværd, ensomhed og frustration – et sted, hvor de føler sig
forkerte.
Er det forældrenes ansvar? Ja!
Er det lærere og pædagogers ansvar? Ja!
Er det politikernes ansvar? Ja!
Er det børnenes ansvar? Nej!
Derfor skal vi som skole, forældre og politikere samarbejde om at skabe en skole, hvor børn og unge finder fællesskaber og
trives. Hvor de dannes og uddannes, styrker deres karaktér og omsætter viden
til visdom.
Det kan vi blandt gøre ved at give børn og unge mulighed for
oplevelser, hvor de møder nyt, møder modstand og lære at håndtere følelser, og
hvor deres skemaer af verden må de- og rekonstrueres, bidrager vi til deres
karakterdannelse.
Når vi gør dannelsen praktisk, drejer det sig om at lægge
bøgerne væk. Ikke mere læsning om dannelse, ikke mere idéhistorie, ikke flere
samtalesaloner, ikke mere akademisering, ikke flere forsøg på at indkredse
eller definere begrebet.
Jeg er spændt på at se, om der er mod nok hos os alle
sammen.
Eller er ingen tilstrækkelig bange eller bekymrede?
Jeg tror på, at den rette balance mellem uddannelse og
dannelse, karakterer og karaktér samt viden og visdom skaber en folkeskole, hvor
børn og unge trives og ’eleveres’.
Vi gør dannelse!
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk