Ham Grundtvig, han er eddermame svær at få smidt ud
Thorstein Balle bidrager med sin afhandling om Grundtvigs skolevej med vigtige og spændende oplysninger om, hvad det er, der påvirker folkeskolen. En af bogens mange kvaliteter er de nuancerede diskussioner af mulige tolkninger, så man som læser kan følge og vurdere analyserne frem mod konklusionerne.
Bidrag til en
forståelse af fænomenet ‘Grundtvigs virkningshistorie’
Forfatter: Thorstein Balle
500 kroner inklusiv e-bog
330 kroner for e-bogen alene
612 sider
Aarhus Universitetsforlag
Hånden på iPaden, hvor meget kender du egentlig til
Grundtvig?
Annonce:
Jo, du kender selvfølgelig nogle salmer og sange. Men
for mange af os er det nok mest versestumper og korte udsagn som ”skolen for
livet”, ”menneske først, kristen så”, ”og da har i rigdom vi drevet det vidt,
når få har for meget og færre for lidt” og ”frihed for Loke såvel som for
Thor”.
”Grundtvigske brokker” er de prosaisk blevet kaldt;
”poetiske
sindbilleder, der er overleveret fra generation til generation” lyder en noget
mere åndfyldt beskrivelse. Men hvad
betyder det alt sammen for skolen? For skolehistorien? For tænkningen om skole
og dannelse? Gode spørgsmål, som det ikke er så ligetil at finde klare svar på.
Men mange mener noget, og blandt skolefolk og
forskere er det en udbredt opfattelse at Grundtvig har haft afgørende
indflydelse på folkeskolens udvikling.
Er det rigtigt? Og hvad kan føres tilbage til personen
Nicolai Frederik Severin Grundtvig, som blev født den 8.september 1783 i Udby,
som aldrig selv gik i skole, og som stort set intet skrev om børneskole? Men
som var både præst, digter, filosof, historiker, debattør og politiker.
Annonce:
Begrebet "Skolen for livet" er for eksempel ikke Grundtvigs;
det blev formuleret af en af hans samtidige på et stændermøde i Roskilde. Og alligevel
kan der ikke være tvivl om, at udtrykket "skolen for livet” siden 1830’erne har
været identificeret med et ”grundtvigsk skolesyn”.
Det er dette spændende, spraglede historiske landskab
Thorstein Balle forsøger at kortlægge. Eller rettere: forsøger at kortlægge en
del af. For Grundtvig himself og Grundtvigs virkningshistorie
er langt fra det samme, og gennem analyser af tekster har Balle identificeret hele
fem forskellige ”Grundtvig-figurer”:
- Personen
Grundtvig: Under Anden Verdenskrig brugte Hal Koch for eksempel
historien om ham til at forsvare et dansk fællesskab og demokrati mod den tyske
besættelse. I 1972 brugte Ebbe Reich Grundtvig i modstanden mod EF, og i 2000 kunne
Finn Abrahamowitz i en bog bruge ham til fremhæve de forestillinger, han mente,
at samfundet stadig bør bygge på.
- Teksten
Grundtvig er bestemt heller ikke noget entydigt. Både fordi Grundtvig
livet igennem har ment noget meget forskelligt, og fordi teksterne
tolkes forskelligt, afhængig af hvem der er fortolkeren, og hvad vedkommendes
interesse er.
Annonce:
- På
samme måde bruges Symbolet Grundtvig forskelligt: Som legende,
sindbillede, ikon, referencepunkt eller myte. Og som noget ureflekteret, indforstået
eller selvfølgeligt.
- Bag
Receptionen Grundtvig ligger der derimod et bevidst arbejde for at nå
frem til en forståelse, men også her er der forskelle. Er det for eksempel Hal
Kochs, Jørgen Bukdals eller Kaj Thannings Grundtvigs-forståelse, der tales om?
- Og
Grundtvigs mange Arvtagere er selvfølgelig flertydige alt efter deres
tid, sted og ideologisk udgangspunkt.
Thorstein Balle er en uforfærdet opdagelsesrejsende
Allerede her må det stå klart, at det er et vanskeligt
felt at bevæge sig ind i, og at det er endnu vanskelige at fremlægge entydige
konklusioner. Men Thorstein Balle er en uforfærdet opdagelsesrejsende, der undersøger,
hvordan Grundtvigs vej ind i skolen blev etableret og udfoldede sig. Med
forskningsmæssig grundighed efterprøver han, hvad Grundtvig, Grundtvigs
arvtagere og fortolkere har betydet og betyder for folkeskolen. Og han gør det
i et ligefremt sprog, som mange andre akademikere burde lade sig inspirere af. Han er nørdet, men på den gode måde når han vil bidrage til forståelse
af fænomenet ”Grundtvigs virkningshistorie”.
Annonce:
Hans empiriske undersøgelser og begrebsanalyse har overvejende
fokus på den grundtvigske indflydelse på folkeskolen fra 1930 til 1960. Altså den
periode, hvor ”ærkegrundtvigianeren” Jørgen Jørgensen i 1933 havde stor
indflydelse på den lov, der tog tilsynet med folkeskolen fra sognepræsten, som
i 1937 fik gennemført en skolelov med et nyt formål og under Anden Verdenskrig udsendte
en ret så grundtvigsk præget bekendtgørelse om folkeskolens formål. I 1954
var han med til at få vedtaget den højskoleinspirerede lov om læreruddannelsen og i
1958 fik han gennemført endnu en ny skolelov i 1958.
Afhandlingen er en undersøgelse af tekster i bøger,
tidsskrifter og aviser, i referater, taler, love og bekendtgørelser. Den
handler ikke om, hvordan praksis var og er i skolen, men om at sandsynliggøre grundtvigske
påvirkninger i og omkring folkeskolen gennem strukturer, lovbestemmelser,
fagligt indhold, undervisningsmetoder, værdier, udtrykte holdninger og
underforståetheder. Men provokationen, der satte Thorstein Balle i gang, var
faktisk nogle akademikeres uvidenskabeligt begrundede udsagn. På et Sorømøde hørte
han professor Peter Dahler-Larsen hævde, at ingen enkeltperson har præget den
danske skoletradition mere end Grundtvig, og at han havde været med til at
skabe en modstand mod evaluering i folkeskolen, ”der gjorde fornuftsbaserede
løsninger umulige”.
Balle undersøgte Dahler-Larsens udsagn grundigt og
kunne konstatere, at det ”enten ikke var dokumenteret eller dokumenteret på
baggrund af en fejlfortolkning”. Den samme overfladiskhed gjaldt for professor Niels
Egelund, som i en aviskronik hævede, at Grundtvigs påvirkning af folkeskolen har
skabt ”en faglig og disciplinær skole, der er for slap”, men at vi selv ”i
Grundtvigs fædreland” kan nærme os ”den skole i verdensklasse, som danskerne
fortjener”, ved at ”indføre lidt kinesisk undervisningskultur”. Samme DPU-professor
blev i universitetets magasin Asterisk citeret for at mene, at ”det kan godt
være det er synd for Grundtvig”, at Danmark ikke kan melde sig ud af en
international sammenhæng, ”men vi kan ikke skrue tiden tilbage til Morten
Korch. Sådan er det”.
Annonce:
Professor Niels Egelund, hævede, at Grundtvigs påvirkning af folkeskolen har skabt ”en faglig og disciplinær skole, der er for slap”
Sådan er det. Ikke! I sine undersøgelser er Thorstein
Balle gået anderledes grundigt og akademisk seriøst til værks ved først at
udvikle en søgeramme, en ”slags sproglige metaldetektorer”, kalder han dem
selv. Nemlig ti grundviske diskursmarkører, der kan angive, at ”der i en
tekst kan være tale om en tankegang, en argumentation, et begreb eller
et ord, som kan henføres til eller er præget af et ‘grundtvigsk’ skolesyn”. Læg
mærke til det kursiverede ord kan. At noget tilsyneladende er grundtvigsk,
er ikke altid tilfældet. Det kommer måske fra de reformpædagogiske tanker, som
voksede frem i første halvdel af 1900-tallet, eller det stammer fra traditioner
fra før Grundtvig.
Det ti markører, han har brugt, er i min ”destillering”:
- Livsoplysning:
Skolens fokus skal først og fremmest være på elevernes her og nu-liv og
derefter på livet efter skolen. - Det
hele menneske: Undervisningen skal vægte de sanselige,
følelsesmæssige og rationelle tilgange til livet ligeværdigt. - Det
levende ord: Fortælling, dialog, sang og det talte
ord skal prioriteres. - Historisk-poetisk
undervisning: Skolen skal give eleverne indsigt i og
forståelse for, at menneskers tanker, ting og handlinger er spændt ud mellem en
fortidsfortolkning og fremtidsforestilling og knytter sig til en bestemt nation
og et bestemt folk. - Levende
vekselvirkning: Skolen skal give forståelse for alle
menneskers ligeværd og ret til udfoldelse af deres personlighed. Det gælder for
både lærere og elever. - Oplivelse
og oplysning: Skolen skal give eleverne mod på og lyst
til at få viden og færdigheder gennem glæde og motivation. - Fællesskab
af individer: Skolen skal give eleverne mod på og lyst
til fællesskab i alle sammenhænge og fremme elevernes selvindsigt, selvtillid
og livsmod med henblik styrkelse af fællesskabets evne til og mulighed for
bestemmelsesret. - Skolen
er hjemmets forlængelse: Der skal foregå et nært samarbejde mellem
skole og hjem for at understøtte forældrenes ønsker til deres børns
socialisering. - Troen
er ikke en skolesag: Kristendomsundervisningen i skolen skal
være frivillig og må ikke være en del af barnets trosoplæring og
dåbsundervisning. - Lokal
og individuel frihed: Staten skal blande sig så lidt som
muligt i skolens virksomhed, give lokal bestemmelsesret og ansvar, og forældreindflydelsen
skal være stærk og lovsikret.
På samme måde bruger han fire markører for at kunne vurdere
mulig grundtvigsk påvirkning af læreruddannelsen: Er formålet først og fremmest
”seminarieelevernes personlige og karaktermæssige udvikling”? Lægges der vægt
på ”forestillingen om, at der eksisterer en særlig dansk
læreruddannelsestradition”, der er karakteriseret ved åndsfrihed? Er det
centralt, at uddannelsen er ”rettet mod klasselæreropgaven” med ”klasselæreren
som en slags forældreerstatning”? Er der vægt på ”nedprioritering eller
afskaffelse af eksamen og karakterer”?
Afhandlingens grundige gennemgang og vurdering af undervisningsminister Jørgen Jørgensen store indsats og stærke indflydelse er meget overbevisende
Det giver spændende diskussioner af enkeltpersoner og organisationers
aktiviteter og påvirkninger over tid. For eksempel om den yderst aktive Holger
Kjær, der var lærer på Askov Højskole, som forslog undervisningspligtens
afskaffelse, og som i 1937 mente, at Jørgen Jørgensen nye skolelov ikke fortjente
”danske Mænds Støtte”, men som ved 1958-lovens vedtagelse bakkede op og roste undervisningsministeren.
Afhandlingens grundige gennemgang og vurdering af undervisningsminister Jørgen
Jørgensen store indsats og stærke indflydelse er meget overbevisende. Fra hans virke
som grundtvigsk talsmand og lobbyist og hans indsats som folketingsmedlem og undervisningsminister
dokumenteres hans grundtvigske påvirkning af folkeskolen.
Mange har haft svært ved at forstå, at Jørgen Jørgensen
i 1937 skrev et nyt formål for folkeskolen, hvor rammerne for kristendomsundervisningen
bestemmes, for Grundtvig har igen og igen og meget kategorisk sagt, at troen ikke
er en skolesag. Thorstein Balle viser, at i Jørgen Jørgensens første forslag
var kristendomsundervisningen ikke nævnt. Men i et forsøg på at få
Venstre og Konservative til at stemme for loven, hægtede han sætningen på. Han
ville trække skolen i ’grundtvigsk’ retning, men han ville også have alle med. Eller,
som Jørgen Jørgensen selv har sagt det: ”Friskolens Skolesyn, de grundtvigske
Skoletanker, har i dag i vid Udstrækning faaet Plads i den offentlige Skole og
det skulle vi glæde os over, hvis vi da er Grundtvigianere og tænker paa hele
Folket”.
En af bogens mange kvaliteter
er de nuancerede diskussioner af mulige tolkninger, så man som læser kan følge og
vurdere analysernes ”mellemregninger” frem mod konklusionerne. Nogle
steder giver de dog anledning til undren eller ligefrem uenighed. Balle omtaler
selvfølgelig Jørgen Jørgensen bekendtgørelse om skolens formål fra 1941, og her,
mener jeg, at tolkningen bliver alt for ‘grundtvigsk’, for hovedforklaringen på,
at han udsendte en ny national og kristen udlægning af folkeskolens formål, var
ikke et forsøg på at gøre skolen mere grundtvigsk. Bekendtgørelsen kom,
fordi undervisningsministeren – i tæt samspil med Danmarks Lærerforening – ville
dæmme op mod den tyske besættelsesmagts vedvarende pres for at blande sig i,
hvad der skete i skolen.
Jeg ville grumme gerne have læst Balles vurdering af,
hvorfor Jørgen Jørgensen genudsendte 41-bekendtgørelsen i 1961. Han nævner, at
den udkom, men uden forklaring eller tolkning. Skete det for eksempel, fordi ministeren
mente, at Den Blå Betænkning trak for meget i reformpædagogisk retning? Hvad
står der om det i de mange manuskripter, Balle har arbejdet sig igennem i
Rigsarkivet? Og fik krigsdokumentet overhovedet nogen betydning i 1960’ernes
skole og skoledebat?
I bogens indledning står der, at teksterne uden for
1930-1960-perioden ikke er grundigt og systematisk undersøgt, og analyserne
af udviklingen efter 1960 omtales da også som ”omrids” - ovenikøbet i
kursiv, så Thorstein Balle har taget sine forbehold. Det samme gør jeg.
Afsnittet med tolkninger af folkeskolens 1975-, 1993-
og 2006-formål er jeg ikke ret glad for; her bliver det tydeligt, at baggrundsmaterialer,
forarbejder og debatter ikke er undersøgt på samme grundig måde, som i resten
af afhandlingen.
Den nyeste tids hændelser bliver svagest behandlet
Det var Knud Heinesen og Ritt Bjerregaard - ”og måske
især førstnævnte, der var 1975-lovens idémæssige ophavsmænd”, skriver Balle for
eksempel. Nej, der er ikke noget ”måske” der. Ophavsmanden var Heinesen, og han
skrev selv den nye formålsparagraf; Bjerregaard var blot den, der fik loven
vedtaget. At give Ole Vig Jensen æren for det mulige grundtvigske i 1993-formål
er også forkert. Æren må ene og alene tildeles Bertel Haarder, der satte to
ikke-grundtvigianere, professor Jørn Lund og studielektor Holger Henriksen, i
gang med at formulere et nyt formål. Og at ordet ”virkelyst”, der erstattede
”selvvirksomhed”, skulle være specielt ’grundtvigsk, er, mener jeg, også forkert.
Det var den konservative statsminister Poul Schlüter, der ønskede at få
”virkelyst” ind, og det reformpædagogiske ord ”selvvirksomhed” røg kun ud, fordi
Lund og Henriksen kun ville bruge ord, ”der kan forstås, uden at man først har
studeret filosofi, pædagogik og jura”.
På samme måde er tolkningen af 2006-formålet er også noget
skæv. Det kolon, der står i loven efter “kundskaber og færdigheder, der”, er
slet ikke med i bogen. Men det er vigtigt, for det skal signalere, at de
efterfølgende punkter er ligestillede: ”forbindelse til videre uddannelse” er
altså ikke vigtigere end at ”fremme den enkelte elevs alsidige
udvikling”.
Det er i det hele taget ret klart, at den nyeste tids
hændelser bliver svagest behandlet. Det er værre end en underdrivelse at omtale
det, der skete i 2013, som ”diskussionerne om lærernes nye arbejdsvilkår ved fornyelse
af arbejdstidsaftalerne mellem KLF og DLF”. At kalde det ”diskussioner”, at staten
og kommunerne lockoutede lærerne en måned og Folketinget tvangsophævede overenskomsten,
så flere undervisningstimer til lærerne kunne finansiere skolereformen, er
simpelthen forkert.
I petitesseafdelingen har jeg lyst til at foreslå, at
forlaget få pillet lidt i e-bogsversionen, så småfejl kan blive rettet.
Radikale Venstre vil nok være glad for at få ændret ”social-liberalistisk”
til ”socialliberal”, ligesom Københavns Lærerforening sikkert gerne vil have
retter KLF til KL i citatet ovenfor. Og i hvert fald anmelderen vil være glad
for, at Herluf Eriksen som forstander på Silkeborg Seminarium rettes til Herluf
Jensen. Herluf Eriksen var - ud over en masse andet - rektor på Th. Langs
Seminarium.
Men, det er alt sammen småting, der ikke kan skygge
over Thorstein Balles analytiske kraftpræstation, hvor han både diskuterer usikkerheder
og tvetydigheder. Det giver nuancerede konklusioner, der ægger til refleksion
og diskussion og ønske om fortsatte undersøgelser af, hvad det er for
kræfter, der påvirker skolen. At det både er vigtigt og vanskeligt,
demonstreres fornemt gennem hele afhandlingen.
Og at det vanskelige også kan være underholdende, viser
Balle med bogens sidste linjer. ”Man kunne med en lettere omskrivning af
Trilles sang ”Øjet” konkludere: ’Ham Grundtvig, han er eddermame svær at få
smidt ud’”, skriver han.
Ja, det er rigtigt. Og det var Trille, der sang. Men
det var ikke hende, der skrev teksten. Det var Jesper Jensen. Og han var bestemt
hverken grundtvigianer eller reformpædagog. Han var marxist.