Ny skoletjeneste vil udbrede Grundtvigs tanker i skole og læreruddannelse

Grundtvigsk Forum og Center for Grundtvigforskning har finansieret ansættelsen af en medarbejder, der skal styrke bl.a. perspektiv, plads til eftertanke og frihed til forskellighed i skolen - i N.F.S. Grundtvigs ånd

Offentliggjort Sidst opdateret

"Hvor praksis i dagens skole i høj grad skal funderes på metoder, der virker, skriftlig dokumentation, forudsigelighed og evaluering, vil Grundtvig i undervisningen udfolde det uhåndgribelige og eksperimenterende, de personlige erfaringer, mundtlige fortællinger, sanserne og fantasien – alt sammen elementer, som pædagogisk praksis mangler – og lider under at mangle – i dag. Grundtvig er altså aktuel og vigtig som aldrig før", siger lærer på Syvstjerneskolen og tidligere medlem af formandskabet for Rådet for Børns Læring Mette Frederiksen.

Digteren, præsten og skolemanden N.F.S. Grundtvig har præget dansk skole i 200 år. Men fra i dag eksisterer der en decideret Grundtvig-skoletjeneste.

Hun bakker varmt op om, at der fra i dag findes en skoletjeneste med det formål at udbrede N.F.S. Grundtvigs tanker i folkeskolen og læreruddannelsen. Det er Grundtvigsk Forum og Center for Grundtvigforskning, der har oprettet enheden og finansieret en fuldtidsmedarbejder, som har til huse i Aahus-bydelen Gellerup. Det er den 30-årige Rasmus Matthiesen, der sidder parat til at inspirere lærere over hele landet. Han er uddannet cand.mag. i historie fra Københavns Universitet med speciale i Grundtvigs frihedssyn.

”Hos Grundtvig er individuel frihed og et bærende fællesskab to størrelser, der tilsammen og i al sin spænding udgør et levende samfund", siger Ingrid Ank, der leder af Grundtvig-Akademiet hos Grundtvigsk Forum. "Og hvis ikke vi vidste det før, så viser udviklingen i Europa lige nu i særdeleshed, at der er brug for at forholde sig til frihed og fællesskab som andet end to modsætninger, der bare vil hver sin vej, Det frie og fælles samfund har rødder, som det er værd at kende til". Ingrid Ank erkender blankt, at det ikke noget, man kan forklare danske skolebørn på fem minutter:

”Men skoletjenesten kan udbyde undervisningsmaterialer og -forløb, som på inspirerende, tankevækkende og legende vis bringer Grundtvigs værk i spil".

Tidligere undervisningsminister Bertel Haarder er begejstret for den nye resurse for danske lærere:

"Jeg ved slet ikke, hvad Danmark var blevet til, hvis ikke vi havde haft Grundtvig. Han har været definerende for dansk kultur. De kulturelle erfaringer er bestemt ikke noget guddommeligt, men de er som de er, og man skal kende dem. Man er nødt til at kende til sit eget folks historie, for ellers forstår man ikke sine egne traumer, idiosynkrasier og fordomme", siger han i en pressemeddelelse.